A gumiabroncsok története
Autógumi Autós érdekességek Dunlop Goodyear

A gumiabroncsok története

Rate this post

Az autózás története szoros kapcsolatban áll a gumiabroncsok fejlődésével is. A mai korszerű járműveket képtelenség lenne elképzelni felszerelt gumiabroncsok nélkül.

Az abroncsgyártás története miatt egészen 1935-ig vissza kell mennünk az időben, mikor egy véletlennek köszönhetően Charles Goodyear feltalálta a vulkanizálást. A kaucsuk láncmolekulái hő hatására keresztkötések alakulnak ki. Hamar rájött, hogy az így kapott termék szilárd, és kellően tartós lesz, de emellett rugalmas is.

Ezután egy skót felfedező, Robert William Thomson 1845-ben legyártotta a világ legelső Pneumatikus abroncsát. Mivel az autómobilok jóval később jelentek meg, ezek a gumik még csak a korabeli kerékpárokat ékesítették. Ám ezt az ötletet hiába védette le, hamar feledésbe merült, hiszen költséges volt a gyártása.

A locsolócsőtől a gumiabroncsig

Az igazi feltalálás 1888-ban történt, mikor egy tízéves kisfiú triciklire ült, és John Boyd Dunlop kertjén ment át. A férfit rettentően zavarta az, hogy a tricikli csupasz vaskerekei felszántják a füvét és ennek kapcsán kezdett el azon gondolkozni, mivel is kéne beburkolni a kereket. Ekkor a kerti locsolóra nézett, és rögtön eszébe jutott, hogy ha vízzel teli locsolócsövet tekernének a kerék éles peremére, akkor segítene a problémáján. A vízzel töltés azonban nem mutatkozott jó ötletnek, ezért hamar el is vetette.

Ezután háziorvosa tanácsolta neki azt, hogy talán levegővel kéne megtöltenie, hiszen a felfújható kórházi matracoknál is működik a dolog. De mivel a locsolócsövet nem tudta rendesen felerősíteni a kerékre, ezért ezután egy szövetborítású gumiszalagot erősített egy fakorongra, ebből pedig egy tömlő lett.

Azért, hogy levegővel is megtöltsék, segítségül vett egy cumisüveg szelepet, és egy egyszerű kézi pumpát, mellyel eddig focilabdákat töltöttek meg levegővel. A férfi ezután szabadalmaztatta sikeres ötletét. A felfedező meglátta az üzleti lehetőséget találmányában, és először egy, majd több gyárat alapított, ezzel pedig világszerte elterjesztette a pnematikus gumiabroncsot. Ezek már az akkor megjelenő autómobilok kerekein megjelentek, illetve a legtöbb kerékpáron is ez volt.

A gumiabroncsok korszerűsítése

Ezután 1890-ben William Erskine Bartlett megalkotta a peremes abroncsot, így sikerült modernizálnia a pneumatikus abroncsot. Ezzel hosszabb élettartamot biztosítottak és stabilabb futást. A fémszálakkal átszőtt abroncsokat Charles Kingston Welch alkotta meg, ezek a mai kerekek elődjei.

Majd ezután 1913-as évben Christian Hamilton Gray és Thomas Sloper legyártotta az első radiál szerkezetű abroncsot. A mai korszerű abroncsok is ezzel a technikával készül.

Az elmúlt pár évtizedben hatalmas előre lepéseken ment keresztül az abroncs készítés technikája. A számítógépes modellezés pedig új dimenziókat nyitott meg a tervezésben és a gyártásban.

A mai járművek szegmensében lényegében radiál szerkezetű, szimmetrikus vagy aszimmetrikus mintázatúak. Összességében a gumiabroncs műszaki tudománya, fejlődése egyik legnagyobb kihívása az autó-háttériparnak. Jelen lévő célok és igények pedig állandóan változnak és fejlődnek.

Szóljon hozzá!