A legtöbb alkatrészhez hasonlóan a lengéscsillapítók is olyan fokozatosan kopnak a normál működés során, hogy a negatív hatások nem feltétlenül látszanak meg. A csökkent kormányzási pontosság és fékezési teljesítmény, valamint a jármű stabilitása nem egyik napról a másikra fog megváltozni, hanem lassan alakul ki. A kopás mértéke számos változótól függ, például az út- és környezeti viszonyoktól, a vezetési stílustól és a jármű terhelésétől.
A kopott lengéscsillapító jelei
Míg a lengéscsillapítók fokozatosan elhasználódnak, a jármű kisebb-nagyobb problémára utaló jeleket produkálhat. Az elhasználódott alkatrész károsan befolyásolhatja az autó kormányzását, fékezését és stabilitását. Ha a járművön az alábbi tünetek bármelyike jelentkezik, akkor ideje időpontot kérni a műhelybe.
1. Az autó eleje fékezéskor lesüllyed
Ha azt érezzük, hogy fékezéskor az autó eleje gyorsan a talaj felé süllyed, akkor a lengéscsillapítók elhasználódtak. Ez azért veszélyes, mert a fékút megnövekedéséhez vezethet, ami balesetet okozhat.
2. Kátyú utáni kilengés
A túlzott visszapattanás egy bukkanónál annak a jele lehet, hogy a lengéscsillapítók nem működnek hatékonyan. A járműnek stabilizálódnia kell az ütközés után, és nem szabad tovább pattognia. Az elhasználódott lengéscsillapítók nem képesek hatékonyan elnyelni az út ütéseit és elsimítani a kátyúkat.
3. A jármű kilengése kanyarodáskor
A jármű lengése vagy kilengése nemcsak bosszantó, hanem aggasztó is, mert úgy érezhetjük, hogy nem tudjuk uralni az autót. Ahogy a lengéscsillapítók elhasználódnak, elveszíthetik a kanyarodás közbeni súlyátvitel szabályozására vonatkozó képességüket, ez pedig a kormánykerék fokozott elgördülését is eredményezheti.
4. A gumiabroncsok egyenetlen kopása
Ha a jármű lengéscsillapítói elhasználódnak, az autó pattoghat, ami csökkenti az úttartást. Ez a pattogás a gumiabroncsok gyorsabb kopásához is vezethet.
5. Hátsó lengés gyorsításkor
A megfelelően működő lengéscsillapítók stabilizálják a felfüggesztés mozgását gyorsításkor. Ha azonban meghibásodnak, a gázpedál lenyomásakor a jármű hátsó része túlzottan megereszkedhet. A jármű lendülete hátra kerül, ami az első rész emelkedését okozza, ami hatással van az utasok szédülésére és a hátsó felfüggesztés szükségtelenül nagy terhelésére.
6. A kormánykerék rezgése
Természetes, hogy a kormánykerék némi rezgést produkál, amikor göröngyös úton haladunk. Ha viszont a normál úton is hasonló rezgéseket tapasztalunk, akkor lehetséges, hogy a lengéscsillapítók elhasználódtak.
7. Szokatlan zajok
Ha a lengéscsillapítók elkoptak, tompa vagy kopogó hangot hallhatunk. Ezt a hangot a fém okozza, amikor másik fémmel érintkezik. Bár a probléma többféle lehet, a zajok a lengéscsillapító rögzítőelemeinek kopásából is adódhatnak.
8. Folyadékszivárgás az alkatrész külső oldalán
Ha azt észleljük, hogy túl sok hidraulikafolyadék szivárog, az a lengéscsillapítók elhasználódásának jele lehet, és mivel ennek a folyadéknak a szivárgása mindig problémát okoz, érdemes felkeresni a szervizet.