Az abroncsok oldalán rendszerint rengeteg különféle számok, betűk és egyéb rövidítések találhatók, amelyeket a gyártók nem jókedvükben írtak oda az oldalfalra, hanem éppen ellenkezőleg: ezek azok az autógumi jelölések, amelyek például csere esetén segítséget nyújthatnak a gépkocsik tulajdonosainak a megfelelő utánpótlás kiválasztásához.
Természetesen badarság azt állítani, hogy az autósoknak fontos minden egyes jelölést kívülről ismerniük, ellenben vannak valóban nélkülözhetetlen darabok, amelyek elképzelhetetlenek ahhoz, hogy megfelelően kivitelezzünk egy gumicserét.
Hiszen gondoljunk csak bele: ahhoz, hogy az autógumit le tudjuk cserélni, ismernünk kell a pontos méreteket, az esetleges váltóméreteket – ha váltani szeretnénk –, a különféle speciális tulajdonságokat, de az sem árt, ha van fogalmunk bizonyos márkák és típusok sajátosságairól.
A legfontosabb autógumi jelölések
Amennyiben a legfontosabb autógumi jelöléseket keressük, abban az esetben alighanem a méret, a gyártási időpont, valamint a súly- és sebességindex kerülhetnek fel a dobogó legfelső fokára. Mivel a gumiabroncsok oldalfalán a jelölések teljesen egységesek, ezért általában egy-egy szemléltető példával nagyon könnyen és egyszerűen meghatározhatjuk, hogy milyen jelölések azok, amelyek fontosak a részünkről egy abroncs cseréjéhez.
Egy autógumi méretét például a következőképpen találhatjuk meg az abroncson: 175/65 R 15. Ez a legfontosabb adat a csere kapcsán, amelyből a 175-ös szám az abroncs szélességét jelenti milliméterben, a 65 a gumi szélességének és az oldalfal magasságának százalékos arányát mutatja, és míg az R betű a radiál szerkezet rövidítése, a 15-ös a végén a felni átmérőjét mutatja colban.
Az autógumi jelölések kapcsán kiemelten fontos ismerni – csere esetén is – a DOT számot, avagy az abroncs gyártási idejét, hiszen így ellenőrizhetjük, hogy a forgalmazótól biztosan frissen gyártott, nem 2-3 éves gumit kaptunk.
A DOT a Department of Transportation rövidítése, és feltüntetése mögött mindig egy számot látunk, ami nagyjából így nézhet ki: 5011. Ezt fordítottan olvassuk, méghozzá kettesével. A 11-es ennek megfelelően a gyártási évet jelöli – esetünkben ez 2011 –, míg az első két számjegy a gyártás hetét, vagyis a kérdéses abroncs az ötvenedik héten készült valamelyik gyártósoron.
Habár rendszerint nem okoz problémát csere esetén – ha a méret egyezik, akkor nagy gond már nem lehet –, de így is érdemes ismerni a súly- és a sebességhatárok jelölését. Ezt általában egy rövidítéssel intézik el a gyártók, amely így nézhet ki: 85T Ebből a rövidítésből rendszerint a 85 jelzi a maximális terhelhetőséget, amely esetünkben 515 kilogrammot jelent, de a jelölés 75 és 98, avagy 387 és 750 kilogramm között változik.
A szám melletti T betű ezzel szemben a sebességindexet jelöli, avagy a maximálisan megengedett legnagyobb sebességet, amely esetünkben a 190 km/h. Ezt is több betűvel szokás jelölni, így a Q a legkisebb, a 160 km/h-jával, és a W a legnagyobb a 270 km/h-jával.
Fontos jelölések még
Az autógumi jelölések kapcsán vannak még ritkább, de fontosnak tekinthető jelölések a név, és azon túl, hogy az abroncs nyári, téli, esetleg négy évszakos kivitelezésű. Ilyen jelölés például az XL és az RF, amelyek az erősített oldalfalakra utalnak, de lényeges jelölés a TWI, amely a kopásjelzőt mutatja, valamint a TL rövidítés is, amely a tömlő nélküli abroncsokat mutatja.
Ezen felül fontos lehet aszimmetrikus abroncsok esetén az Inside és Outside felirat, amelyek közül előbbi a belső, utóbbi a külső oldalt mutatja egy autóguminál.
Kép forrás: Wikipedia