Az elnöki limuzinok fejlődése
Autós érdekességek

Az elnöki limuzinok fejlődése

Rate this post

Róluk is pontosan tudjuk, mivel érkeztek a fogadásokra: ezek a limuzinok beleírták magukat a történelemkönyvekbe. Vajon miről árulkodnak az amerikai elnöki autók? Hatalom, luxus, vagy szolgálat? Sajátos ízlésről beszélhetünk, vagy a munkakörrel járó kötelező szolgálati exkluzív járműről? Most kiderül, ki miben utazott.

Az első elnöki autó – 1909 White Model M

William Howard Taft elnök autója

1909-ben William Howard Taft beiktatásával az automobil is zöld utat kapott az elnöki rezidencián. Taft rajongása magas fokozatra kapcsolta az Államok autóiparát, ugyanis a hagyományra fittyet hányva, a lovas kocsikat nyugdíjaztatta, és egy igen látványos gőzmeghajtású White-modellt használt az elnöki útjaihoz.

Még ma is megtaláljuk ezt a 40 lóerős típust Massachusettsben, a múzeumi darab kétség kívül hozzájárult az autó népszerűsítéséhez egy igen fontos időszakban!

A közvetlen elnök – 1939 Lincoln K-Series

Franklin D. Roosevelt elnök autója

Franklin D. Roosevelt stílust teremtett – az 1939-ben legyártott Lincoln K-modellel az amerikai elnök kiemelt helyet kapott az automobilt használók között. A Sunshine Special becenévre hallgató típus lenyitható teteje nemcsak látványos volt, de Roosevelt népszerűsítéséhez is hozzájárult. Ugyanis bárhol megjelenhetett vele a tömeg közepén anélkül, hogy elhagyta volna a járművet.

Közvetlenséget és stílust sugárzott a Lincoln K-modell, mégis, ha kellett, egy mozdulattal felránthatta a tetőrészt. A Pearl Harbor elleni támadást követően páncéllemezekkel, golyóálló kerekekkel szerelték fel az automobilt, az üvegeit pedig megvastagították. Mindezek dacára Roosevelt továbbra is szívesen használta a lehajtott tetőt.

A történelem tragikus autómodellje – 1961 Lincoln Continental

A történelem tragikus autómodellje
Kép: A Hendry Ford Múzeum

Ismerősen hangzik a Continental S-100-X limuzin modell? Valószínűleg nincs olyan amerikai, aki ne ismerné ezt a típust. Ugyanis történelmet írt 1961-ben, ebben az autóban végeztek az egyik leghíresebb amerikai elnökkel, John F. Kennedyvel.

A limuzingyáros Hess & Eisenhard módosításaival a tragédia után megnövelték a modell védettségét, így az még Gerald Ford elnököt is szolgálta, egészen 1977-ig. Lyndon Johnson és Richard Nixon elnöksége idején sem vonták ki a forgalomból a Continentál 1961-et.

Merényletbiztos limuzin – 1972 Lincoln Continental

1973 Lincoln Continental: Nixon, Ford és Reagan elnök autója

A Kennedy-merényletet követően az elnöki autó már nem csupán szállító funkciót töltött be, az imázs-alakítás mellett komoly szerepet kapott a védelemben. Az 1972 Lincoln Continentalt kifejezetten ennek a szellemében alkották meg, így felépítésében tökéletesen megfelelt egy esetleg krízishelyzetben.

Richard Nixon elnöksége idején gurult ki először a Fehér Házból a ’72-es modell. 1975-ben Ford elnök életét mentette meg, 1981-ben pedig Continentalban menekítették el Ronald Reagant a Washington Hilton Holtel elől. A típus jelentőségét megnöveli, hogy később kikerült az elnöki szolgálati modellek közül a lehajtható tetővel rendelkező autó – ez volt lényegében az utolsó mohikán.

Reagan elnök autója, merényletkisérletkor

Végül filmsztár lett a limuzinból – 1983 Cadillac Fleetwood

1983 Cadillac Fleetwood - Ronald Reagan, George H. W. Bush, William J. Clinton elnök autója

1983-ban a Cadillac kapott megbízást arra, hogy az amerikai elnök közlekedését és biztonságát szolgálja ki egy megfelelő modell megalkotásával. A Hess & Eisenhard cégnek köszönhető fejlesztés létrehozta az 1983 Cadillac Fleetwoodot.

A magas fokú védelem azonban eleganciával és közvetlenséggel párosult. Az átlátszó üvegen keresztül ugyanis az utcán sétálók is szemmel követhették a Cadillacban utazó elnököt. Reagan hivatali örökösei már nem preferálták ezt a modellt, Bush és Clinton már csak a napi rutinszerű autózásokhoz vette igényben az elnöki autót.

Ha ismerős a járműtípus, ne lepődjünk meg, Clint Eastwood mellett kapott főszerepet a Célkereszt c. filmben, így ott valóban az igazi elnöki autó bukkan fel, hogy még hitelesebbé tegye a történetet.

Egy gyönyörű erőd – The Beast

A „hétköznapi” Cadillac tulajdonságain túl extra terhelést is elbír a csupán The Beast-nek becézett elnöki autó, amely Barack Obama beiktatásával vette át a vezető szerepet. Habár első ránézésre egy Cadillac Escalade-fejlesztésnek tűnik, 6,6 literes V8 tartálya jóval túlszárnyalja a típus előnyeit.

De érdemes kívülről is szemügyre venni: se egy kulcslyuk, valamint csupán a sofőr felőli ablak a lehajtható. Így még a vegyszeres támadással szemben is elsőrangú megoldás a The Beast. Rakétameghajtású gránátokkal és könnygáz-készlettel látták el, valamint az elnök vércsoportjának megfelelő vérutánpótlásról is gondoskodtak. Hihetetlen, de ez az elnöki autó egy erőd is egyben, miközben stílusos és szép modellről beszélhetünk.

Vajon Donald Trump milyen irányba mozdítja el az elnöki autók történetét, megtartja-e ezt a gyönyörű fenevadat?

(Forrás: www.bestride.com)

Szóljon hozzá!