Az elektromos autó ma még nem nagyon tud teret nyerni a gépjármű értékesítésben, de azért néhány tévhitet muszáj eloszlatni, hiszen abból van bőven. Sokan úgy gondolják, nincs országos töltőhálózat, vagy éppenséggel az akkumulátor nem fogja bírni huzamosabb ideig, esetleg nem is környezetkímélő, mint ahogyan azt állítják.
Az elektromos autó és annak töltőhálózata
Ezeket az autókat akár otthonunkban is fel tudjuk tölteni, nem fontos ragaszkodni az országos töltőhálózat meglétéhez. Sokan úgy érvelnek, hogy sokkal több kilométert kellene megtenniük az autóval, mint amennyi kilométerre egyszerre azt fel lehetne tölteni. Ma már egyre több helyen megtalálhatók a nyilvános töltőállomások és bízunk abban, hogy lehet megoldást találni menet közben is egy-egy autó feltöltésére.
A környezetszennyezés sokak szerint ugyanúgy megvalósul
Amennyiben a feltöltéshez szükséges áramot szén elégetéséből nyerik, akkor tényleg nem nagyon beszélhetünk környezetkímélésről, viszont ma már igen sokszor megújuló energiából áll rendelkezésünkre az áram, azaz tényleg sokkal környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolja használata.
Az elektromos autó tulajdonosok többsége már otthonába gondoskodik a napelemekről vagy a szélkerekekről, így teljes mértékben környezettudatos életmódot tudnak kialakítani. Magyarországon mintegy 37 százalék a részesedése az atomenergiának és a megújuló energia részesedése is egyre nő.
Összességében elmondhatjuk, hogy tényleg sokkal környezetkímélőbb megoldás, mint például benzines társaik. Ezek az elektromos autók az elhasznált energiát sokkal nagyobb mértékben képesek az autó mozgatására használni, mint azt gondolnánk.
A hagyományos üzemanyaggal csupán az utcát fűtjük, míg ezek az autók alig termelnek hőt és a mozgási energiát pedig a motor mintegy generátorként arra használja fel, hogy újra villamos energiát alakít belőle.
A kidobott akkumulátorok szennyezhetik a környezetet
A tévhit szerint az elektromos autóknál mintegy 3-4 évente kompletten ki kell cserélni az akkumulátort. Ezt nem igaz, hiszen ennél sokkal többet bírnak. Első körben lítium-ion akkumulátorral gyártották le a villanyautókat, amelyek között már több olyan is van, amely akkumulátor csere nélkül is elérte már az 5 évet. A hibrid autók között olyan is megtalálható, amely már a 10 éves korhatárt is elérte.
Ma már egy 4-5 éves autó akkumulátora ugyanazt a teljesítményt képes nyújtani, mint újkorában, azaz ugyanazt a távolságot meg lehet tenni vele. Amikor már a gyári kapacitás 70-80%-át nem érik el az akkumulátorok akkor érnek majd meg a cserére.
Az autókból ekkor kikerülnek az elhasznált akkumulátorok, amelyeket nem kell kidobni és ezzel szennyezni a környezetet, hiszen egy otthoni mini naperőmű üzemeltetésére tökéletesen alkalmasak lesznek. Mire egy ilyen akkumulátor teljesen tönkremegy, bízunk benne, hogy az újra hasznosítási technológiai is ennek megfelelően fejlődik.
Nagyon drága egy ilyen autó
Sokan azzal érvelnek, hogy az elektromos autó nagyon drága és csak a gazdagok engedhetik meg maguknak ezek megvásárlását. Ugyan a megvásárláskor tényleg magasabb összeget fizetünk ki, mint egy benzines vagy egy diesel autóra, de a fenntartása alacsonyabb költséggel megoldható. Az üzemanyag az első, ami biztosan sokkal olcsóbb lesz, de folytathatjuk a sort a szervízzel, ami kimerül a futómű és a fékrendszer ellenőrzésében, állapotának felmérésben.
A fékek menet közben alig kopnak, mert a generátor az, amely fékezi az autót. Nem kell az állandó olajcseréről gondoskodni és a féktárcsája is olyan, ami valószínűleg a bontóig kíséri az autót.