Ahogy megérkezett a tél, a nyári gumik automatikusan kerülnek a garázsba, padlásra, vagy a pincére. Egészen tavaszig, egy egész téli szezonon át ott fognak várakozni. Ha ezt azonban el szeretnénk kerülni, illetve a macerás fel-le szerelést szezononként, akkor jó megoldás lehet számunkra a négy évszakos abroncsok használata.
Ezek a négy évszakos abroncsok alapból olyan téli gumik, melyek nyáron is tökéletesen használhatók. De vajon tényleg olyan tökéletesek ezek az abroncsok is? Valóban ugyanolyan jók télen és nyáron is? Sokan elég szkeptikusan állnak a dologhoz.
Melyek a legjobb négy évszakos abroncsok?
Ha abroncs vásárlás előtt állunk, az a legjobb, ha mindig több abroncsot hasonlítunk össze, mint ár alapján, mint teljesítmény alapján egyaránt. A német autósklub, az ADAC idei tesztjén 205/55 R16 méretű négy évszakos abroncsokat teszteltek le. A végeredményből kiderül, hogy a Michelin CrossClimate magabiztosan verte a mezőnyt, ez az abroncs teljesített legjobban száraz, nedves és jeges úton egyaránt. Ezek az abroncsok a legtartósabbak, legtakarékosabbak és a legkényelmesebbek is.
A teszt alapján megtudhatjuk, hogy a második a rangsoron a Vredestein Quatrac 5, a harmadik a Nokia Weatherproof, negyedik illetve az ötödik a versenyen a Goodyear Vector 4 Seasons Gen 2 illetve a Pirelli Cinturato AllSeason lett. A kapott eredmény a száraz úttesten mért teljesítmény 15 százaléka, a nedves felületen 30 százalék, a havon mért teljesítmény 20, a jégen mért teljesítmény 10 százaléka, zajkomfort 5 százalék, a gördülési ellenállás és a tartósság 10-0 százalékban számították bele.
Kinek ajánlatos a négy évszakos abroncsot használni?
De vajon mindenkinek, minden autó típusra megfelelhet a négy évszakos abroncs? Olcsóbban megúszhatja így mindenki a szezonális abroncs cserét és abroncs vásárlást? Az, aki főleg nagyvárosban, kisebb tempónál használja az autóját, nagy hóban, hóviharban, jégen pedig nem merészkedik messzire vele, esetleg meg tudja oldani, hogy pár napig nem, használja az autót, annak tökéletesen megfelelhet a négy évszakos gumi használata. Bár azt jó tudni, hogy ezekkel az abroncsokkal a fékút mindig kicsivel hosszabb, mint a sima nyári, vagy sima téli abroncsoknál, de ez azért korántsem veszélyes.
Egy ritkábban használt autónál például ajánlatos is a négy évszakos gumi felszerelése. Természetesen ezt is folyamatosan ellenőrizni kell, hogy kiderüljön minősége, állapota megfelel-e a további autókázáshoz. Időnként szakszerűen le kell ellenőrizni a kopását is és ha azt észleljük, hogy elhasználódott a négy évszakos abroncs szettünk, akkor minden gondolkozás nélkül le kell azt cserélni!
Ezeknél az eseteknél teljesen mindegy, hogy téli, nyári vagy esetleg négy évszakos abroncsról van szó, az egyik legfontosabb dolog a folyamatos ellenőrzés és karbantartás, illetve az is nagyon fontos, hogy az autós mindig tökéletesen tisztába legyen azzal, hogy mire képes az autója az adott gumival és mindig biztonságos határokon belül maradjon.