Ha új nyári gumit kell vásároltunk, mert a régi már annyira elkopott, hogy nem biztonságos vele a közlekedés, mindenképpen járjunk utána, melyiket érdemes választanunk. Szerencsére, ha nem értünk az abroncsokhoz, akkor is ki tudjuk választani a legjobbakat, hiszen direkt erre a célra készülnek szezononként a legaktuálisabb autógumi tesztek, melyekben több abroncsot hasonlítanak össze egymással, viselkedésük és tulajdonságuk alapján pedig egy rangsort alakítanak ki.
A rangsor tetején álló abroncsok biztosan kiváló minőségűek, melyeket, ha megvásárolunk nem fog csalódást okozni. Az utolsó abroncsok pedig azok melyek a „nem ajánlott” kategóriába tartoznak, így őket jobb, ha elkerüljük vásárlás során.
A 2015-ös ÖAMTC/ADAC nyárigumi teszt
2015-ben az Német Autóklub (ADAC) illetve az Osztrák Autóklub (ÖAMTC) együtt tesztelt 16 gumigyártót, 185/60 R14 méretben. A teszt során figyelték a gumik tapadását száraz és nedves aszfalton egyaránt, a zaj kibocsátását, a kopási mutatókat és a fogyasztását is. A végeredmény az alábbi szempontok súlyozott átlagából lett kialakítva:
- Száraz tapadás (fékút, irányíthatóság) 20%
- Nedves tapadás (fékút, aquaplaning, irányíthatóság) 40%
- Fogyasztás 10%
- Kopás 20%
- Belső és külső zaj 10%
Kiértékelés pedig az alábbiak alapján történt:
- 0,5-1,5: Kimagasló
- 1,6-2,5: Különösen ajánlott
- 2,6-3,5: Ajánlott
- 3,6-4,5: Feltételesen ajánlott
- 4,6-5,5: Nem ajánlott
A legjobb nyárigumik 185/60 R14 méretben
Az összefoglaló megmutatja, melyek azok az abroncsok, melyeket ajánlanak és melyek, azok melyeket nagyon nem ajánlanak az autósoknak. Az első helyezett a Goodyear Efficientgrip Performance lett, melyet már 18.000 Ft-tól meg tudunk vásárolni. Ez egyértelműen egy közép és felső kategóriás nyári gumiabroncs, mely tökéletes eredményt ért el nedves tapadás kategóriában. A nedves fékhatás és a kis gördülési ellenállás közötti optimális egyensúlyt, illetve az abroncs élettartamát a WearControl technológia tudja biztosítani.
Az ActiveBraking technológia segíti a rövidebb féktávolságot, jobb érintkezést hoz létre az útfelület és a gumi felülete között. Egy új alavegyület miatt csökken az abroncs energiavesztesége és a gördülési ellenállás is 18%-kal kevesebb lett. Elődjéhez képest egyértelműen javult az üzemanyag-takarékosság és kevesebb lett a vezetés költsége is.
„Ajánlott” értékelést ért el a teszt során például a Sava Intensa HP abroncs, mely 11.900 Ft-tól megvásárolható, ezért egyértelműen olcsóbb kategóriás gumiról beszélhetünk. Az új fejlesztésű abroncs új szerkezettel rendelkezik, mely a legkorszerűbb szilika keverékkel és a minta optimalizált kialakításával kimagasló futásteljesítményt képes nyújtani. A tökéletesen kialakított abroncsbelső kiegyenlíti a kopást és az új polimer miatt a keverékben nagyobb futásteljesítményt is nyújt. Jobb tapadást biztosít ez az új szilika keverék, főleg nedves útfelületen és ez biztosítja a rövidebb fékutat is. Az autó irányítása és kezelhetősége is remek, azoknak az autósoknak lehet ideális abroncs, az Intensa Hp, akik tartós teljesítményre vágynak miközben biztonságosan is szeretnének utazni.
A legrosszabb abroncs 185/60 R14 méretben
A ranglétre legalján marad a Matador Mp 16, mely „nem ajánlott” értékelést kapott a teszt során. Azt kell mondanunk tehát, hogy ha egy igazán megbízható abroncsot keresünk, mely tökéletes biztonságot nyújt a nyári időjárásban, akkor biztosan nem ezt a gumi választjuk. Nagyon olcsó árához képest viszont ne is várjunk prémium minőséget. Az abroncs vásárlás során nem a spórolás az elsődleges szempont, hanem hogy olyan gumiabroncsot válasszunk, mely biztonságos vezetést nyújt az egész család számára. Nem szabad sosem a legolcsóbbat és a legakciósabbat vásárolni, hiszen hamar megüthetjük vele a bokánkat, hasonlóan, mint ezzel a Matador abronccsal.