A gumiabroncs méretek minden kétséget kizáróan a legfontosabb szempontnak tekinthetők abban az esetben, ha éppen csere előtt állunk, hiszen vehetünk mi bármilyen drága téli vagy nyári gumit is magunknak, amennyiben nem jó a váltóméret vagy nem megfelelő az abroncsra, akkor mondhatni teljesen feleslegesen költekeztünk.
A gumiabroncs mérete tehát a legfontosabb szempont, amit egy abroncsvásárlásnál meg kell figyelni, hiszen amennyiben nem megfelelő méretű vagy mintázatú változatot választunk magunknak, abban az esetben különféle anomáliák és egyéb problémák fordulhatnak elő.
A túl széles abroncs például hozzáérhet kanyarodáskor az autó karosszériájához egy kanyarban vagy a nagyobb terhelés során, amivel azonnal kiszakíthatunk vagy tönkretehetünk egy vadonatúj gumit is, de ha túl magas gumit vásároltunk járművünkre, abban az esetben akár a kerékjáratba is beleérhet a gumi, ami balesetveszélyes helyzeteket, valamint a gumi irreális kopását, defektjét is előidézheti.
Persze a nem megfelelő abroncsválasztás mindezen felül további kellemetlenségekkel is együtt járhat, hiszen megváltoznak közben az autó menettulajdonságai, de természetesen a fogyasztása, a rugózása és teljes általánosságban a komfortérzet is benne, sőt mi több, akár a kilométeróra is csalhat, hiszen többet vagy kevesebbet is jelezhet a rossz méretű abroncs miatt. Ahhoz, hogy elkerüljük ezeket a vásárlás előtt, mindig tudakozódjunk a gumiabroncs méretekről, valamint arról, hogy az adott gumi egyáltalán szerelhető-e az adott autótípusra. Egy gépjárműre természetesen nem csak egyféle méretű gumit tehetünk fel, a gyáriak könnyedén helyettesíthetők váltóméretekkel is, amelyekről bővebben az autó kézikönyvében vagy nyilván egy szakképzett gumisnál érdeklődhetünk.
A gumiabroncs méretek jelölése
A gumiabroncs méreteket – Európában legalábbis – kizárólag egyféleképpen jelölhetjük, mégpedig a következő formában: 195/50R15 91T Ez a legtöbb ember számára egy kiolvashatatlan kódsor, azonban nem ördögtől való a jelölés, így máris mondjuk, hogy mi és mit jelent benne!
A 195 a futófelület méretét, egészen pontosan a szélességét jelöli milliméterben, ergo minél nagyobb az érték, annál szélesebb a gumi. Fontos figyelni rá pláne téli gumik esetén, melyekből nem jó a túl széles változat, de arra is ügyeljünk, hogy keskeny felnire például ne tegyünk túl széles abroncsot.
A következő érték, avagy az 50-es az oldalfal magasságát jelöli százalékos arányban. Minél kisebb számot látunk itt, annál vékonyabb abronccsal van dolgunk. Néhány esetben ki szokták venni, ebben az esetben 80 százalékot kell érteni a szélességhez mérten.
A mellette elhelyezkedő R betű a gumiabroncs szerkezetét jelöli, ami esetünkben radiál. A mai személy, terepjáró- és kisteherautó abroncsok legtöbbjének radiál szerkezete van, a régebbi diagonál abroncsok ugyanis már nincsenek forgalomban. Ha mégis, az R jelölés helyett egy mínusz jelet találunk.
A következő szám a 15-ös, amely a keréktárcsa átmérőjét jelöli, vagyis azt, hogy hány hüvelyk széles a felni átmérője, ami a szerelhetőség és a felni ismeretének tekintetében lényeges.
Az abroncs végén találhatjuk még a 91T jelölés, ami különáll ugyan, de mégis egy kalap alatt szokták emlegetni. A 91 ebből a terhelési index, amely megmutatja, hogy mekkora terhelést kaphat az abroncs, ami jelen esetben – egy kerékre értendően – 615 kg-ról van szó. A számok tehát egyfajta kódok, melynek táblázata az interneten fellelhető. Hasonló a helyzet a T értékkel is, amely a sebesség indexet jelöli, és amely megmutatja, hogy a gumi milyen maximális végsebesség mellett használható biztonságosan. Ez esetünkben 190 km/h!