Azért, mert autótulajdonosok vagyunk, az még nem jelenti azt, hogy szakembereknek is kell lennünk, ezáltal mindent tudnunk kellene a gépjármű műszaki állapotáról, illetve például a gumikon való jelzésről, ezáltal például a gumiabroncs sebesség indexéről. Az viszont tény, hogy minél több dolgot tudunk meg, és minél többet ismerünk erről, annál alaposabbak lehetünk például egy gumicsere esetén.
Az ugyanis tény, hogy a gumicserét minden esetben lényeges megfelelő szerelőre bízni, sőt mi több, vásárlás előtt fontos lehet kikérni egy szakember véleményét is ezzel kapcsolatban, mert ha nem vagyunk tisztában a méretekkel, az árakkal, a váltóméretekkel, vagy éppen az imént említett gumiabroncs sebesség index-szel, akkor könnyedén átverhetnek minket, esetleg olyan gumikat vásárolhatunk magunknak, amelyek nem megfelelőek a mi autónkra.
Ennél is lényegesebb, hogy messze nemcsak a mérettel kell tisztában lennünk ilyen esetekben, hanem természetesen a lényegtelennek tűnő jelölésekkel is, mint amilyen a súlyra vagy a sebességre vonatkozó értékek.
Miért is fontos a gumiabroncs sebesség indexe?
Egy gumiabroncs sebesség indexét nem véletlenül, és nem ok nélkül tüntetik fel az oldalfalon, hiszen ennek ismerete és meghatározása sok esetben nagyon fontos lehet a választáshoz. Habár általánosságban kijelenthető, hogy ha megfelelő kategóriából választunk magunknak, akkor a méreten kívül más miatt nem kell aggodalmaskodnunk, de azért fontos rápillantanunk az értékre, ha szeretjük néha átlépni a sebességhatárt.
Erre nyilván mi senkit sem buzdítanánk, hiszen Magyarországon a leggyorsabb útszakaszokon, avagy az autópályákon is legfeljebb 130 km/h-s sebességgel lehet csak haladni, erre pedig minden egyes gumiabroncs tökéletesen alkalmas, azonban valljuk be bátran: ha olyan autónk van, ami képes jobban menni, akkor néha azért szeretjük megtapasztalni a határait úgy, hogy azzal ne veszélyeztessük a forgalomban résztvevő többi autós életét. Ilyenkor pedig egyáltalán nem mindegy, hogy az adott gumiabroncs sebesség indexe 190 km/h-ig bírja csak a terhelést, vagy esetleg még a 240 km/h-t is képes meghaladni.
190 km/h-ig ugyanis nyilván kevés forgalomban lévő autó képes gyorsulni, a legtöbb jóval előbb letiltja az autó vezetőjét, azonban érdemes tudni, hogy ezek a számok csak viszonyított adatok, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy korántsem biztos, hogy az előbbi értékre kalibrált abroncsok nem durrannak ki már 170 km/h-nál. Pláne nagy ennek a veszélye abban az esetben, ha nem új, hanem már elöregedőben lévő, például 5-6 éves gumikról van szó.
A gumiabroncs sebesség indexének jelölése
A gumiabroncs sebesség indexét jellemzően az ABC valamelyik betűjével jelölik a gumi oldalfalán. Maga az index egyébiránt a maximálisan megengedett legnagyobb sebességet jelenti, és minden egyes jelölt betű egy-egy értéket jelöl, amelyek kapcsán az európai termékekre a következők kerülnek fel nagy valószínűséggel. A legolcsóbb abroncsokon általában a Q és az S jelöléseket látjuk, amelyek közül előbbi a maximum 160 km/h-t, utóbbi a 180 km/h-t jelöli.
A középkategóriás abroncsok többségén már jellemzően a T és a H betű kapnak helyet, amelyek közül az első azt jelenti, hogy maximum 190 km/h-val közlekedhetünk vele, utóbbi pedig a 210 km/h-t takarja. A prémium abroncsokra ezzel szemben a V és a W jelölések a jellemzőek, amelyek közül a szimpla V-s gumikkal 240 km/h-s sebességig gyorsíthatjuk a gépkocsit, míg a W-s abroncsokkal akár 270 km/h-val is közlekedhetünk.