A téli gumiabroncsokkal kapcsolatban rengeteg tévhit él az autósok körében, amelyek elhessegetése vagy tisztába tétele után nem kizárt, hogy kevesebb lenne az abroncsokból fakadó baleset az utakon – pláne a téli időszakban.
Azonban most összeválogattuk a téli gumiabroncsokkal kapcsolatos leggyakoribb kérdéseket és válaszokat, amelyek úgyszólván a legalapvetőbb ismereteket adják minden autós számára, és amivel minden autótulajdonosnak tisztában kellene lennie. Lássuk ezeket!
Milyen hőmérsékleten kell felszerelni a téli gumiabroncsokat?
Erre egészen határozott választ fogalmaznak meg a gyártók és a tudomány is: amennyiben a kinti hőmérséklet tartósan 7 Celsius fok alá süllyed, vagy az időjárási körülmények megkövetelik – például szeptember elején leesett az első hó –, akkor nem szabad tovább halogatni a téli gumiabroncsok felszerelését.
Mitől függ egy téli abroncs élettartama?
Rengeteg dologtól! Általában a leginkább a vezetési stílustól, a használattól, valamint attól, hogy rendszeresen ellenőrizte-e tulajdonosa a gumik nyomását a használat előtt. Ezek a legfontosabbak, de befolyásolhatja még az élettartamot az időjárás, valamint a tárolás módja, sőt természetesen a jármű típusa is.
Mikor kell cserélni a téli gumit?
A téli gumiabroncsokat akkor kell cserélni, ha már túlzottan elkoptak. Ezt a kopásjelzőnél – TWI – tudjuk ellenőrizni speciális mélységellenőrzővel, vagy egy megfelelően bejelölt fémpénzzel. A jogszabály szerint 1,6 milliméteres profilmélység alatt az abroncs nem alkalmas a forgalomban való használatra, tehát ezen a ponton legkésőbb cserélni kell a gumit, de a gyakorlat azt mutatja, hogy saját biztonságunk érdekében ezt már érdemes 3-4 milliméteres kopás után megejteni, mert a gumik ez alatt már nem viselkednek úgy havas és neved szakaszokon, mint újkorukban.
Honnan tudjuk, hogy melyik téli gumi és melyik nem?
A téli gumiabroncsok esetén a megkülönböztetést leginkább a jelölés segíti elő, hiszen az oldalfalon mindig találhatunk rajtuk egy hópelyhet vagy havas hegycsúcsokat ábrázoló mintázatot, de hazánkban az M+S jelölés is a teljes értékű, illetve elfogadott téli gumit jelöli.
Mindezen felül az ilyen abroncsok rendszerint robosztusabbak, határozottabb mintázattal rendelkeznek, és puhább gumikeverékből készülnek annak érdekében, hogy a legnagyobb hidegben se keményedjenek fel.
Fontos-e a mintázat egy téli guminál?
Sokan nem is gondolnák, hogy mennyire! Nem véletlen, hogy a gyártók rendszeresen újabb és újabb mintázatú téli gumiabroncsokat dobnak piacra szinte minden egyes szezonban, amelyeket mérnökök terveznek és tesztelnek gyakran hetekig és hónapokig annak érdekében, hogy sokkal jobb tapadás és egyéb tulajdonságok jellemezzék az adott terméket.
Tényleg csak hóban kell a téli gumi?
Óriási tévhit: természetesen nem! Vannak speciális hóabroncsok, de ilyesmit hazánkban nagyon ritkán kapni, és szinte csak terepjárókra léteznek. A felénk téli gumiabroncsnak hívott termékek hóban, jégen, latyakos úton, és extrém hidegben egyaránt helytállnak – persze a száraz és nedves körülmények mellett. A téli gumik használata tehát már akkor indokolt, ha odakint tartósan 7 Celsius fok alá süllyedt a hőmérséklet.
Hogyan válasszunk téli gumit?
A téli gumi kiválasztásában számtalan tényezőt figyelembe kell vennünk. A legfontosabb, hogy mire, mennyit és milyen autón akarjuk használni? Ha nagy teljesítményű kocsink van, ha sokat utazunk vele, gyakran találkozunk nagy mínuszokkal, hóval és jéggel, akkor csak a középkategóriától indítsuk meg a válogatást, ha viszont kis autónk van, ritkán használjuk, hóban elő sem vesszük, akkor az olcsóbb abroncsok is jók lehetnek.