Sok ember sajnos túl későn cseréli ki kocsiján az abroncsokat, pedig az nagyon veszélyes lehet, ha túl hidegben nyárigumival közlekedünk! Ilyenkor az autót sokkal nehezebb irányítani, a féktáv jóval megnövekszik, ez pedig baleset esetén nagyon veszélyes lehet. Jó észben tartani, hogy nem kell megvárni, hogy leessen az első hó, már akkor abroncsot kell cserélni, mikor az átlag napi hőmérséklet 7 Celsius fok alá süllyed. Ilyen hidegben cseppet sem biztonságos a nyárigumi használata!
Abroncs ellenőrzése felszerelés előtt
Fontos, hogy mielőtt felszerelnénk a téligumikat, alaposan ellenőrizzük, nézzük meg, mennyire van elhasználódva, biztonságos-e még az idei szezonra?
- Először mindenképp vizsgáljuk meg az abroncs felületét, keressünk rajta bármiféle anyaghibát!
-
Ezután ellenőrizzük az téligumi profilmélységét. Ezt egy egyszerű mérőeszköz segítségével megtehetjük. Ha a mért érték 1,6 mm, vagy az alatt van, és a mérőeszköz egyszerűen kivehető a kerék bordázatából, akkor az az abroncs túlságosan meg van már kopva, nem biztonságos!
-
Tartsuk észben, hogy mennyi idős az abroncs. Ugyanis, ha már 6 évnél idősebb, akkor nem alkalmas arra, hogy még egy telet végig vigyen! Ez akkor is így van, ha a kerék nem is volt használva ez idő alatt.
-
Hideg állapotban is vizsgáljuk meg a kerék légnyomását! Ugyanis, ha nem megfelelően van felpumpálva a gumi, akkor autónk könnyen kezelhetetlenné válhat, a gumi élettartama pedig jelentősen csökken.
+1 Jótanács: Az abroncsok kopásának, illetve elhasználódásának lassítása miatt érdemes azt a trükköt bevetni, hogy szezononként változtatjuk a gumik pozícióját az autón.
A kerékcsere folyamata 8 lépésben:
- A kerekek lecserélését mindenképpen sík, szilárd burkolaton tegyük meg! Sík úton is használjuk a kéziféket, tegyük tehát sebességbe a váltót, illetve P-állásba a fokozat-választókart!
-
Amire ezután szükségünk lesz: Egy autóemelő, egy kitámasztó ék, megfelelő méretű csavarhúzó, kerkékkulcs, és emelőbak.
-
Még a földön meg kell lazítani a kerekeken lévő csavarokat! Mindig az egymással szemköztiekkel kezdjünk!
-
Kerekenként emeljük meg az autót, majd ezután tegyük alá az emelőbakot, és lassan engedjük rá az autót.
-
Teljesen csavarjuk ki a csavarokat, majd távolítsuk el a kerekeket. Ezután a felszerelendő kerekeket tegyük fel, és először csak kézzel húzzuk meg a csavarokat.
-
Kerékkulcs segítségével húzzuk meg szorosan a csavarokat, átlósan haladva!
-
Vegyük ki az emelőbakot, majd ezután a járművet engedjük le.
-
Utolsó lépésként, ha már az autó teljesen le van engedve és a kerekein áll, akkor teljesen szorítsuk meg a kerékcsavarokat.
A nagy hideg, és a zord idő beállta előtt akár otthon, saját magunk végezhetjük a kerékcserét, és az előtte lévő állapotfelmérést, de ha nem bízunk magunkban, jobban tesszük, ha felkeresünk egy szakembert, aki elvégzi helyettünk a munkát. Sok esetben az ilyen szervízeknél lehetséges a szezonális (ez esetben nyárigumi) tárolása is!