Hibrid autó, ez már nem a jövő
Autó trendek

Hibrid autó, ez már nem a jövő

Rate this post

A hibrid autó körül már évek óta nagy a visszhang, de Magyarországon még nem sok szaladgál belőlük az utakon. A legújabb hírek szerint nagyon le vagyunk maradva, hiszen ez az autó már nem a jövő, ezen, más külföldi országokban már túlléptek. 3 év alatt ugyan Magyarországon megnőtt a kereslet a hibridek iránt, hiszen 2014-ben 537 darabot, majd 2016-ban már 2072 darabot értékesítettek.

Mi okozza a hibrid autó iránti megélénkült érdeklődést?

A hibrid autók a robbanómotoros társaikkal szemben számtalan előnyt nyújtanak. Ugyan sok a kétely is, de már több millióra tehető azok száma, akik hibridet vezetnek. Az autógyártás egyik legnagyobb innovációja ez, amely az elmúlt 10 évre tehető. Minden hibrid autó két motorral rendelkezik, egy benzinessel és egy elektromossal.

Az elektromos motor folyamatosan üzemben van, míg a benzines motor csak akkor kapcsol be, ha nem kap elég energiát a motor. A hibrid autókkal így nagyon sok pénzt spórolhatunk meg, hiszen városban is csak kb 3 literes fogyasztás párosul a hibridhez. Sokan aggódva figyelték a negatív híreket miszerint a hibridek akkumulátora igen gyorsan tönkremegy, de megnyugtatásképpen közöljük, hogy akár 10 év garanciát is adnak rá a gyártók. Ez természetesen gyártónként eltérhet, ennek érdemes utána nézni még vásárlás előtt.

Mivel minden villanymotor teljesen zárt rendszerben üzemel, így a karbantartása is nagyon egyszerű. Egyes hírek szerint Ausztriában olyan hibrid is rója az utakat, amelyben egymillió kilométer van és még soha nem kellett hozzányúlni a hajtásrendszeréhez.

Mennyibe kerül egy hibrid autó?

A hibrid autók teljesen változó áron kaphatók, hiszen ez modelltől és gyártótól is függ. A benzines és dízel változatoknál biztosan drágábbak, de ez körülbelül 500 000 – 1 000 000 Ft közötti összegre tehető. A magyar állam is támogatja a hibrid autó vásárlásokat, így például egy Nissan Leaf, már 8 490 000 forintért is megvásárolható. Az elektromos autó akár 378 kilométer távolságra is elviszi tulajdonosát egy töltés után és 40 kWh akkumulátort adnak hozzá.

Természetesen a Nissan egy intelligens vezetési rendszert is ad a hibridhez, ami biztos hátteret nyújt mind a városi, mind pedig az országúti vezetéshez. A Nissan ProPilot rendszer aktiválása után be tudjuk állítani a sebességet, és be tudjuk állítani a sáv közepére. Az autó ezután már magától tartani fogja a követési távolságot is. Valljuk be, ennél egyszerűbb vezetési élményre senki sem vágyhat.

Ma már egyre több alternatívát kínálnak fel a hibrid autó helyett

Az Európai Unióban 2016-ban az alternatív üzemanyagfogyasztású autók forgalma mintegy 6,4 százalékkal emelkedett. A nyugati országokban egyre inkább előtérbe kerülnek a környezetkímélő autók, hiszen Franciaországban is Nagy-Britanniában 2040-től be is tiltanák a benzines és a dízel autók értékesítését. Innentől kezdve csak a hibrid és az elektromos autók kerülhetnének forgalomba.

Ha azt nézzük, hogy addig 22 év van hátra, akkor bizony a nagyobb autógyártóknak nagyon gyorsan át kell állniuk a környezetkímélő modellekre, hiszen ebben a két országban is jelentős az autóértékesítés. Norvégiában már minden második autó elektromos vagy hibrid hajtású, így a változás nagyon gyorsan be fog következni a keresleti oldalon is.

Minél több elektromos és hibrid autót hoznak majd forgalomba az áruk annál jobban fog csökkeni, így elképzelhető, hogy pár éven belül már olcsóbban hozzájuthatunk egy-egy környezetkímélő járműhöz.

A világnak egy új problémával is szembesülnie kell a hibrid és az elektromos autók megjelenésével

Nagyon sok baleset történt az elmúlt időszakban azért, mert az utcán a járókelők nem hallják meg a túl halk gépjárműveket. Amerikában 2017-től már bevezették azt a szabályt miszerint az elektromos járműveknek is ugyanolyan hangot kell kiadniuk, mintha egy normál üzemű autó közlekedne az utakon, pontosan azért, hogy a sok balesetet megelőzzék.

60 km/ óra sebesség alatt 66 százalékkal nőtt a balesetek valószínűsége az elmúlt időszakban, derül ki a National Highway Traffic and Safety Administration jelentéséből. A legnagyobb veszélyben a gyalogosok és a biciklivel közlekedők vannak. Régen a lovas szánokon sem véletlenül voltak csengők. Gondoljunk csak bele, sokszor annyira elgondolkodunk, hogy bizony óvatlanul is lelépünk a járdaszigetről. Ha azonban meghalljuk, hogy autó közeledik akkor elképzelhető, hogy visszalépünk, és nem követjük el a szabálytalanságot. Egy néma üzemmódban közlekedő jármű esetén ennek azonban nagyon kicsi a valószínűsége.

Nagyon sok autógyár már az EU-ban is megkezdte ezeknek a megkülönböztető hangoknak a beépítését, hiszen Amerika után több európai országban is várható az új szabályok bevezetése. A Chevrolet Voltban már most beszerelésre került egy újabb duda, ami sokkal halkabban szól és csak a gyalogosok figyelmeztetésére szolgál.

Mire készül a Toyota?

A Toyotánál elég nagy a mozgás a fejlesztések körül, hiszen a Toyota a szilárdtest akkumulátor technológiát alkalmazva szeretné elérni azt, hogy pár perc alatt fel lehessen tölteni az elektromos autók akkumulátorait. Ma még egy töltés 20-30 percig is eltarthat a lítium-ion akkumulátoroknál és ezt az időt szeretné drasztikusan lecsökkenteni a Toyota.

Az akkumulátorokkal nemsokára 300-400 kilométeres távolságokat is meg lehet majd tenni egyetlen töltés mellett. Nagyon fontos, hogy a fejlesztés a szigorú minőségi követelményeknek és az ellenőrzéseknek is megfeleljen, ezért ez még koránt sem biztos, hogy sikeres lesz. Kérdéses még az is, hogy ezek az akkumulátorok vajon mennyibe fognak kerülni és mennyivel lesznek képesek drágábbá tenni egy-egy autó gyártását.

Ezen a technológián már a BMW is elkezdett dolgozni, de 10 éven belül nem várható változás ezen a téren sem. Érdemes a technológiai újításokkal kapcsolatos híreket folyamatosan olvasgatni, ha lépést szeretnénk tartani a hibrid és az elektromos autók piacával.

Szóljon hozzá!