Ez a Tesla-autó már nem félmegoldásokban gondolkodik: zseniális a robotpilótás kombinációt mellőző önvezető. Komoly fejlesztés áll a jármű mögött, amely nemcsak önállóan parkol, de útközben képes érzékelni a jelzőlámpákat, a közlekedési táblákat, és, természetesen reagál a környezetében mozgó emberekre és állatokra is. A beépített szenzorok néha túlságosan is érzékenyek, megtörtént, hogy egy járdán kocogó miatt parancsoltak megállj-t a járműnek. Ha nem is tökéletes a Tesla önvezető, mégis bravúros. Íme, ezeket mindenképp érdemes tudni róla.
A sofőr nélküli autófejlesztések biztonságosságát legfőképp a szenzorok befolyásolják és határozzák meg. A Tesla önvezetője több részből álló rendszerrel tájékozódik a környezetéről. Az autót minden oldalról érzékelők veszik körbe, a radarokon és kamerákon keresztül jut folyamatosan valós adatokhoz a vezérlő rendszer, hogy a közlekedésben biztonságosan irányíthassa magát.
Valójában most már nem a vezetőtámogató rendszer továbbfejlesztéséről van szó, hiszen a félautomata járművek érzékelői csak rövid ideig képesek kezelni a hozzá érkező információkat. Az önvezető egy rendkívül komplex algoritmussal dolgozik, amelynek lényege, hogy tartósan és megbízhatóan közvetítse, dolgozza fel a környezetből érkező információkat.
A Tesla önvezető elülső részén egy radart és egy kamerát is találunk, valamint az autó teljes kerületét ultrahangos szenzorral telepítették körbe. Annyira okos ez a rendszer, hogy 5 méteres körzetben mindent érzékel, teljesen függetlenül attól, adott pillanatban mekkora sebességgel halad. Így válthat biztonságosan sávot a fejlesztés, hiszen képes érzékelni, ha túlságosan közel kerül hozzá egy jármű. Ezek a szenzorok nagyon ügyesek, azonban egy törmelék, vagy egy autóhoz csapódó tárgy elmozdíthatja azokat – ez mutatja, hiába tökéletes egy technológia, a kivitelezés új problémákat hozhat.
Mégis sofőr nélkül hogyan előz egy önvezető jármű? Még a leggyakorlottabbak is hezitálnak néha egy-egy kerülésnél, és egy rendkívül egyszerűnek tűnő autópálya is hozhat kellemetlen helyzeteket. Az autóra helyezett radar rendszer teszi lehetővé, hogy a környezetéről információkat szerezzen a Tesla sofőrje. Mondhatjuk azt is, hogy pontosan tudja, a közvetlen közelében hol tartózkodik jármű, az mekkora sebességgel halad, milyen irányban. Ezek az adatok alapján képes végrehajtani az előzést is.
A szélvédőre szerelt kamera segítségével tudja a Tesla önvezető megállapítani, milyen helyzetet kell megoldani. A felső részre szerelt szerkezetben egy számítógép értelmezi a jármű előtt felbukkanó „akadályokat”, hogy biztonságosan közlekedhessen a kocsi: Figyelembe veszi a gyalogost, az útjelző táblákat, és értelmezi a jelzőlámpákat, valamint az útburkolati jeleket is.
Az önvezető üzemmód képes minden olyan műveletre, amely alapszükséglet a közlekedésben. Ha aktivizáljuk, működés közben rábízhatjuk a sávon belüli biztonságos haladást. Amennyiben szükséges, sávot is vált. Felügyeli és kezeli a jármű sebességét, valamint kontrollálja a fékrendszert is. A Tesla fejlesztésével azonban emberi segítség nélkül is leparkolhatjuk az autónkat, akár egy meredek lejtőn is ügyesen végrehajtja a feladatot.
A szenzor információival az önvezető nemcsak döntést hoz. Az eszközkezelő panelen mi magunk is láthatjuk, milyen útburkolati jel következik, számíthatunk-e gyalogosra az útkereszteződésben, milyen „akadályok” várhatóak majd.
A csúcstechnológia azonban nem iktatja ki az embert az autós közlekedésből, sőt, a Tesla önvezető, amennyiben érzékeli, hogy a sofőr nem fogja a kormányt, lelassít, majd meg is áll. A felelősséget és a figyelmet továbbra sem tolhatjuk a gépekre. A technológiai újítás egyelőre remek előjel a jövőre nézve, ugyanis a szenzorok segítségével, úgy tűnik, sokkal biztonságosabbá tehető a közlekedés.
(Forrás: www.businessinsider.com)