Új trendet követ az autóipar. Már nem csak a telefonunk vagy a laptopunk lehet okos, a chipgyártás technológiája és a fejlesztések elhozták az önvezető járművek aranykorát. Radarokkal és ultrahangos szenzorokkal eligazodnak a sávok között, képesek az úttartásra is. Az éjjellátó kamerák az emberi érzékelés határát tolták ki. A gyártók már készítik a parkolást segítő applikációkat – akkor pedig okos telefonnal is manőverezhetünk.
Az automatizált biztonsági funkciók és az önvezető technológia egy új korszak, amely túlmutathat az aktuális technikai újításokon is. A hagyományos autómárkák mellett például a Google-nek is vannak jármű támogatási fejlesztései már 2009 óta.
A kamera másik oldaláról: madártávlatban
A parkolást és beállást már korábban is segítették a kamerák, ami igazi újdonság, az az autó elülső részére beépített rendszer; ezzel az útközben eső akadályokat észlelheti az önvezető jármű (és a szenzoros kijelzőn keresztül a sofőr is). A fejlesztések most a kamerákat és a teljes szenzoros rendszert célozzák meg, hogy olyan technológiát hozzanak létre, amely, mondhatni, madártávlatban szemléli a környezet elemeit.
360 fokban folyamatos információ-szerzésre képes, akár szélsőséges időjárási viszontagságok közepette is, mindegy, mekkora sebességgel haladunk. Mit észlel? Helyettünk is figyeli a közlekedési lámpákat és táblákat, regisztrálja a közelben tartózkodó embereket és állatokat.
Folyamatosan adatokat kér a környezetünkről, majd azokat feldolgozza és ez alapján manőverezik az utakon. Egy autópályán már szó szerint hátradőlhetünk, ha önvezető funkcióval ellátott autóval haladunk. Több adatszolgáltatás – magasabb felhasználói élmény.
Kamerák: stílus és szórakozás
Biztosak lehetünk benne, hogy a közeljövőben felértékelődik a kamerák szerepe – a fejlesztések nem véletlenül kezelik már most kitüntetett helyen ezeket a segédeszközöket. Egyre okosabb kivitelezésben kerülnek piacra, és több autógyártó cég automatikusan beépíti a jármű rendszerébe.
Egy dash cam autós menetrögzítő kamera például nemcsak egy baleset rögzítéséhez használható fel, sportkamera funkciót is adhatunk majd neki. A távoli, futurisztikus jövő helyett már a jelenben is valósággá válhat az oldalsó visszapillantó tükrök nyugdíjazása, ugyanis akár kamerákkal is helyettesíthető a funkció. Belső monitorral kiegészítve egy kompaktabb, felkészültebb jármű gurulhat ki a garázsunkból.
A radar és a lézerradar feltornázta a járművek biztonságfaktorát
Az önvezető autók sem tévedhetetlenek, ezt már a valóság is többször bizonyította, gondoljunk például a floridai Tesla-kocsi balesetére. Nem minden távolságot és helyzetet érzékelnek megfelelően a kamerák.
A sofőr nélküli autóknak egyéb kiegészítőkre is szükségük van, hogy ne csupán vizuális módon szerezzenek adatokat az utakról. A lézeres fény- és távolságérzékelők, valamint a radarok hiánypótlóak az innovatív rendszerben.
A közelmúltban a Tesla-gyár be is jelentette, hogy az új modellek rendszerében a kamerák és a szenzorok fontos szerepet kapnak, és már minden egyes darabba automatikusan elhelyezik ezeket.
Egy szuperkomputer a csomagtartóban
Hihetetlen mennyiségű adatot kell begyűjtenie és elemezni a kamerákra és szenzorokra csatlakoztatott számítógépes rendszernek. Mindezt valós időben. Az önvezető autók ezen felül a GPS információit és az aktuális térképadatokat is integrálják a felületre.
A folyamatosan változó paraméterek és az új adatok egy stabil és nagy teljesítményű hálózattal működnek csak hatékonyan, a megbízhatósághoz nagyjából valóban egy szuperkomputerre van szüksége az autóiparnak.
A legtöbb projekt már igyekszik megvalósítani, hogy a számítógép más sofőr nélküli autók adatait is képes legyen integrálni, így továbbnövelhesse a saját döntéseinek biztonsági faktorát.
Az új megoldás, vagyis a szuperkomputer egyszerre vezérli az autó motorját, kezeli a szórakoztató technikát – és ezzel egy időben képes arra is, hogy a forgalomban történő haladást teljesen kontrollálja. Talán már nem is a kapacitás az elsődleges kérdés, hanem az ehhez szükséges energiamennyiség.
Új technológia, izgalmas jelenségek: most az alkatrészgyártók és szoftverfejlesztők lehetnek az autóipar „homo novusai”, akik a feje tetejére állítják mindazt, amit eddig az autózásról gondoltunk.
(Forrás: www.extremetech.com)