A Tesla Roadster 2008-as megjelenésével beköszöntött a kereskedelmi forgalomban is kapható elektromos autók kora, melyek végre nem csak a kiállítási modellként, hanem valódi közlekedési eszközként is működnek. A koncepció azóta sem változott, csak tovább fejlődött, mára még jobb hatásfokú és nagyobb hatótávolságú e-autók kaphatók a piacon.
De mi történik azonban az akkumulátorokkal, melyek az elektromos autók lelkét jelentik? Ezek köztudottan rövid életűek a rendszeres használat mellett, s egyéb rémhírek is terjednek az elektromos autókról. A legfontosabb talán az, hogy az akkupakk halálakor az új akkumulátor csomag legalább annyiba fog kerülni, mint az autó vételi ára. Mivel ez egy elég komoly érv, sok embert vissza is tart a zöldforradalomban való részvételtől.
Ebben a cikkben azt nézzük meg, hogy mennyire igazak ezek a mendemondák, s mi a mögöttük lévő igazság.
Hogyan működnek az akkumulátorok?
Az köztudott, hogy az e-autók is lítium akkumulátorokkal működnek, és ugyanebből az anyagból készülnek a mobilok akksijai is. Talán innen erednek a tévhitek, pedig a valóságban teljesen eltérő konstrukciókról van szó. Az egyetlen, ami közös bennük, az a lítium nevű anyag felhasználása.
A többi dolog teljesen más. Míg a mobilok egy zacskós cella kivitelű akksit használnak, addig az elektromos autók tölthető részei egy fémházban kaptak helyet, mely véd a felrobbanástól. Biztonsági szállal rendelkeznek, hogy üzemzavar esetén önmagukat kapcsolják ki.
Az elektromos szórakoztató eszközeinkben található lítium-ion akksik ráadásul nem felelnek meg az elektromos járműveknek, azok helyettük a sokkal fejlettebb lítium polimer konstrukciót használják. Az ilyen akkukban sav helyett egy gél állagú anyag található az anód és katód között, aminek köszönhetően az ilyen eszközök még a -46 C fokot is kibírják, ellentétben a lítium-ionnal, mely 0 C fok környékén megfagy. Ezzel meg is dőlt az a tévhit, hogy télen használhatatlanná válnak az elektromos autók.
Meddig bírják akkor az elektromos autók akkumulátorai?
Az első e-autók is nagyjából egy évtizedesek, így jelenleg nincsenek ennél hosszabb időtartamra szóló adatok. A szakértők azonban megegyeznek abban, hogy átlagosan 10 évre lehet számítani, míg ezeknek az autóknak az elektromos erőforrása elkezd elhasználódni.
A magyar piacon az egyik legkedveltebb elektromos autó a Nissan Leaf, főleg a taxisok használnak ilyet a kedvező költségei miatt. Számos autó túl van már a 100 ezer kilométeres futásteljesítményen, és eddig még nem számoltak be jelentős kapacitáscsökkenésről.
Ezt a javuló akkumulátortechnológia mellett az elektronika teszi lehetővé, hiszen ezeknek az energiatároló egységeknek az a halála, ha teljesen lemerítik, vagy 100%-ra feltöltik őket. Ezt felismerve a gyártók beépítettek egy puffert, mely védi az akksikat a túlzott lemerüléstől vagy töltéstől. Így ma az akkukban akkor is van még töltés, ha az autó már leállt, mert szoftveresen letiltotta a rendszer a további használatot.
Az elektromos autóktól tehát nem kell félni, és a folyamatos fejlesztések miatt egyre jobb akkumulátorok érkeznek majd. Ezekkel pedig még tartósabbá válnak, így válva versenytársává a robbanómotoros autóknak.