Az autósok körében rengeteg tévhit terjeng az egyes gépkocsik műszaki állapotával kapcsolatban, de a legtöbb ilyen általában a téli gumikhoz kapcsolódik, ami nem véletlen, hiszen vannak, akik feleslegesnek tartják, mások pedig, ha használják is, nem tudják, hogy pontosan mikor kell felszerelni, egyáltalán milyent érdemes vásárolni belőle, így a legtöbben sajnos rosszul alkalmazzák vagy félreértik az alapvető intelmeket.
Az egyik leggyakoribb ilyen félreértés általában ahhoz kapcsolódik, hogy pontosan mikor, illetve mikortól kell felszerelni autónkra a téli gumikat. Ez nem meglepő, hiszen egyrészt a legtöbb európai államban teljesen eltérő az ehhez kapcsolódó szabályrendszer, másrészt pedig itthon is vannak bizonyos autótípusok és egyebek, amelyeknél kötelező bizonyos időponttól felszerelni a téli abroncsokat.
A probléma gyökere
Mint már érintettük az első bekezdésben, a téli gumi felszerelésének időpontjához kapcsolódó téveszmék leginkább ahhoz kapcsolódnak, hogy vannak bizonyos autósok, akiknek kötelező bizonyos időpontban felszerelniük a téli abroncsokat még akkor is, ha odakint kánikula van, és mindenki rövidnadrágban jár.
Ilyenek például a taxisok és bizonyos fuvarozók is, akikhez nekünk, átlagos autósokként soha nem szabad igazodnunk, hiszen esetünkben semmiféle jogszabály sem írja elő azt, hogy pontosan mikortól kellene lecserélnünk a nyári abroncsokat téli gumira.
További félreértésekre adhat okot az is, hogy a környező országok többségében szintén gyakori, hogy a téli gumi felszerelését egy konkrét időponthoz kötik. Ez a legtöbb esetben november elejéhez vagy végéhez köthető, de vannak helyet, ahol inkább időjárásfüggő, ami a szerencsésebb alternatíva.
Merthogy miért olyan veszélyes egy bizonyos naphoz kötni a téli gumi felszerelését? Leginkább azért, mert az időjárás sajnos nem dátumfüggő, ezáltal hiába határoznánk meg például Magyarországon – illetve határozták meg néhány külföldi országban –, hogy november 1-jétől kötelező a téli gumi, számtalan alkalommal láttunk már példát arra, hogy november elején még jócskán 20 fok feletti hőmérsékletet mutattak odakint a hőmérők.
Ez azért probléma, mert ilyen időszakokban a téli gumi használata nemhogy nem szerencsés, hanem egyenesen életveszélyes. A magas hőmérséklet, illetve az ebből fakadó túl meleg aszfalt miatt ugyanis a téli gumi könnyedén felpuhulhat, de aminek következtében elveszítheti a tapadását, miközben rövidebb féktávok, instabilitás és könnyebb kifarolási lehetőség vár vele az autóra.
Az igazság a téli gumi használatának idejéről
Magyarországon a legfontosabb dolog, amit megtanulhatunk a téli gumi felszerelésével kapcsolatban, hogy ha átlagos autósok vagyunk, és csak itthon akarjuk használni gépkocsinkat, akkor nincs egy meghatározott időpont, amihez igazodnunk kellene.
Magyarul tehát a leglényegesebb az, hogy mi odafigyeljünk, és igazodjunk az időjáráshoz, hiszen minden esetben az időjáráshoz, azon belül is a csapadék halmazállapotához, de még inkább a hőmérséklethez kell kötni ezt a tevékenységet.
Amennyiben ugyanis odakint tartósan 7 Celsius fok alá csökken a hőmérséklet, abban az esetben ne habozzunk lecserélni a nyári abroncsokat, hiszen a gyártók ajánlása szerint ez az a lélektani határ és vízválasztó, ami indokolttá teheti a téli gumi használatát.
Ez alatt a hőmérséklet alatt ugyanis egy nyári abroncs már képtelen ideális tapadást garantálni, vagyis lényeges, hogy mielőbb megejtsük a cserét egy megfelelő minőségű és állapotú téli gumira.