Amióta létezik az ADAC téligumi teszt, sőt mi több, amióta egyáltalán léteznek téligumi tesztek – nagyjából egyidősek az első ilyen abroncsok megjelenésével –, azóta időről-időre felmerül a gyanúja annak, hogy esetleg bunda lehet a háttérben, és évről-évre azok a gyártók győzedelmeskedhetnek csupán, akik több pénzt tesznek le a tesztelők asztalára.
Mindezzel kapcsolatban a legtöbben csak azt nem veszik figyelembe, hogy az ADAC nem egy sajtóorgánum, hanem konkrétan a német autóklub hivatalos szervezete, ami nyilván nem jelenti azt, hogy nem lehetne befolyásolni, ellenben lényegesen nehezebben, mint például bármilyen magazint, ahol elegendő lehet sokszor csak egy embert megvásárolni ahhoz, hogy módosulhassanak az eredmények.
Szinte lehetetlen kívülről belenyúlni az ADAC téligumi tesztjeibe
Amit nagyon sokan elfelejtenek az ADAC téligumi tesztek kapcsán, az tehát az, hogy egy állami kézben lévő szervezet készíti őket, akiknek felfelé több irányba is el kell számolniuk a munkájukkal, valamint nyilván azzal is, hogy mire jutottak a tesztek során.
Ha hibáztak valahol, ha önkényesen módosítottak értékeket, akkor az természetesen ki fog derülni, így nem tudják megtenni ugyanazt, mint egy magazin szerkesztője, mert különben annak súlyos következményei lennének.
A későbbi botrányról nem is beszélve, hiszen kontinens-szerte milliók informálódnak az ADAC eredményei alapján, ezáltal ha valaki súlyos problémát vét, esetlegesen befolyásolja az eredményeket, azzal olyan jelentős csorba eshet a német autóklub nevén, amit utólag soha nem tudnának lemosni magukról, ez pedig negatívan befolyásolná jövőbeli tesztjeik szavahihetőségét.
Amennyiben tehát azért nem igazán foglalkoztunk a múltban az ADAC téligumi tesztjeivel, mert abban a hitben éltünk, hogy esetleg kívülről befolyásolhatják őket, akkor érdemes figyelembe venni ehhez a fentieket. Habár nem volt ritka korábban, hogy autós magazinok belefutottak ebből fakadó botrányokba, ellenben az ADAC esetében ennek még csak a gyanúját sem sikerült felkelteni korábban.
Arról nem is beszélve, hogy a gyakorlat, illetve más, függetlennek titulált tesztek rendre alátámasztják a német autóklub eredményeit, és az ismert német autós magazinok is azért tesztelnek más méretekben ugyanazokból a termékekből, hogy eltérő számokkal tudjanak szolgálni a vásárlóknak.
A tesztek alapossága
Természetesen rengetegen vannak olyanok, akik nem is annyira a tesztek szavahihetőségét és befolyásolhatóságát kérdőjelezik meg, sokkal inkább azt, hogy a szakemberek kellő alapossággal végzik el őket. Az ADAC téligumi tesztekre ebből a szempontból szintén soha nem lehetett panasz, hiszen a gumik tesztelői évtizedek óta bejáratott helyszíneken és módszerekkel gondoskodnak arról, hogy a lehető legoptimálisabb eredmények szülessenek.
Ennek érdekében több ezer kilométert belehajtanak minden egyes abroncsba, miközben speciális mérőműszerekkel, kísérletekkel és vezetéstechnikai szakértőkkel vizsgálják tulajdonságaikat és viselkedésüket nedves, száraz, jeges és havas útszakaszokon egyaránt.
Ezen felül minden egyes abroncs esetében megvizsgálják többek között az üzemanyag-fogyasztási ráta mellett azt is, hogy a tesztidőszak alatt mennyire kopott el, amihez ténylegesen több ezer kilométert kell belehajtaniuk a szakembereknek. A tesztek alaposságára tehát az ADAC háza tájánál soha nem volt panasz, sőt mi több, az újabb eszközökkel inkább csak javult a színvonal a múltban.