Autó Tudós

Mi lehet a baj az olcsó téligumikkal?

Mi lehet a baj az olcsó téligumikkal?
Rate this post

A legtöbb autótulajdonosnak általában mindig akkor fogy el a pénze, amikor gumicsere előtt áll – ismerjük az érzést –, éppen ezért a legtöbbjüknek eszébe sem jut, hogy egy-egy drágább, vagy legalább középkategóriás szettet vásároljanak gépjárművükre, inkább megelégednek az olcsó téligumikkal.

Ehhez természetesen rengeteg tévhit is kapcsolódik, hiszen sokan vélekednek úgy, hogy tesztek ide vagy oda, az abroncsok között lehetetlen, hogy olyan lényeges különbség legyen, ami a gyakorlatban észrevehető.

Ez a hiedelem azonban a legnagyobb butaság, hiszen egy olcsó téligumi a képességek tekintetében még csak össze sem hasonlítható drágább társaival, amit sokan csak akkor tapasztalnak meg, ha a gyakorlatban is sikerül megbizonyosodniuk arról, hogy mire képes például egy középkategóriás darab egy olcsóhoz mérten.

Mi a gond az olcsó téligumikkal?

Hogy mi a gond az olcsó téligumikkal? A kérdés maximálisan jogos, a válasz azonban közel sem olyan egyszerű, hogy egyetlen mondatban megválaszolhassuk. A legalapvetőbb különbség általában az, hogy az olcsó téli gumik azért olcsók, mert valami kimaradt belőlük.

Az árakat a legtöbb gyártó általában nyilván azzal tudja elérni, hogy kispórol bizonyos összetevőket az egyes abroncsokból, így például túl kevés szilikát tesz bele, amivel valóban komoly összegeket lehet spórolni, de milyen áron?

Csak emiatt ugyanis például drasztikusan romlik az abroncs kopása, így míg egy átlagos, középkategóriás szett normál használat mellett – évi 10-15 ezer kilométerrel számolva – akár 6-7 évet is elmehet, addig az olcsó téligumik többségét akár 3-4 év alatt is teljesen el lehet koptatni.

Ez azonban alighanem a kisebb baj, bár ha utánaszámolunk, anyagilag sem vagyunk sokkal előrébb egy olcsóbb abronccsal, hiszen nagyjából fele annyit bír, mint egy drágább típus.

Sokkal nagyobb probléma azonban, hogy a futásteljesítmény és a kopásérték mellett az olcsó téli gumik rendszerint a képességek és a tulajdonságok tekintetében sincsenek a helyzet magaslatán. Példának okáért a silány minőségű gumikeverék miatt az efféle abroncsok hajlamosak súlyosan deformálódni akár vészhelyzetben is, ami drasztikusan megnövelheti a féktávolságokat, mindemellett pedig problémát okozhat a stabilitás és a kormányozhatóság terén, sőt kanyarokban egyaránt.

Számtalan olcsó téli guminál jelent problémát még mindemellett a silány anyagminőség miatt a felkeményedés. Mint ismert, egy téli abroncs azért előnyös, mert puha keverékkel rendelkezik, de ha az abroncs fel tud keményedni, akkor nagyjából ugyanott vagyunk, mintha nyári gumikkal közlekednénk.

Mikor ajánlott az olcsó téligumi?

Persze badarság azt hinni, hogy az olcsó téligumiknak nincsen piacuk, avagy semmire sem jók! Bizonyos esetben igenis érdemes ezeket választani, de csak kivételes esetekben. Az egyik ilyen, hogy ha túl nagy mínuszokban, hóban és jégen nem használjuk az autót, mert ilyen esetekben ezek az abroncsok tökéletesen alkalmatlanok a biztonságos közlekedésre.

A másik kivétel, ha kis autónk van, amit legfeljebb bevásárláskor használunk, ergo maximum a városban közlekedünk vele, de hosszabb távra nem, vagy csak kivételes esetben használjuk.

Ilyen esetben az olcsó téligumik igenis jó választásnak bizonyulnak, de akkor is, ha mindössze arra van szükségünk, hogy autónk még egyszer átmenjen a műszaki vizsgán, és nem tervezünk vele tovább két esztendőnél – avagy a következik vizsgánál. Ilyenkor jobb, biztonságosabb és sokszor olcsóbb megoldás is egy olcsó téli gumi.

Exit mobile version