A téligumi és a nyárigumi közti legalapvetőbb különbségek évek óta az egyik legáltalánosabb tévhitként keringenek a magyar autósok között. Míg külföldön, legalábbis nyugaton teljesen evidens mindenki számára, hogy ha beköszönt a hideg időjárás, akkor lecseréli a nyári abroncsokat télire – sok helyen ez ugyebár a jogszabály szerint kötelező is –, addig hazánkban sokan még mindig úgy vélik, hogy a téligumi és a nyárigumi csere egy óriási átverés és lehúzás.
Szerencsére itthon is kezd felnőni az az autós generáció, amelyik nem a rendszerváltásban, vagy közvetlenül utána szerezte jogosítványát és tapasztalatait, így ma már csak nagyon ritkán húzza fel valaki a szemöldökét, ha szóba kerül, hogy ősszel és tavasszal gumicserét kell végrehajtani saját biztonságunk érdekében. Persze ez még messze nem jelenti azt, hogy az emberek tudják is, hogy mi a különbség a téli és a nyári abroncsok között. Ezt a témát vettük górcső alá az alábbiakban!
A legfontosabb különbség a téligumi és a nyárigumi között
A nyárigumi és a téligumi között a legnagyobb különbséget sokan külsőlegesen, a látható dolgok tekintetében keresik, holott a legjelentősebb differenciál meglepő módon egyáltalán nem ilyen nyilvánvaló, illetve látható. A két eltérő gumiabroncs kapcsán ugyanis leginkább a gumikeverék tekintetében különbözik egymáshoz, hiszen míg a nyáriak rendszerint keményebb keveréket kapnak a gyártóktól, addig a hidegebb időre szánt darabok lágyabbakat.
Ezért is szokott problémát jelenteni a négy évszakos abroncsok skálázása ebből a szempontból, hiszen egyetlen gyártónak sem sikerült még tökéletes megoldást találnia arra, hogy egy keverék szükség esetén lágy vagy kemény legyen, így a minden évszakban használt abroncsok inkább valahol átmenetet képeznek a kettő között, de sem télen, sem nyáron nem állják meg a helyüket maximálisan.
Hogy miért olyan fontos mindez? Rendkívül egyszerű! A nyárigumiknak rendszerint kimagasló hőmérsékleten kell üzemelniük, ergo a legnagyobb kánikulában is el kell viselniük azt, hogy az aszfalt gyakran 50-60 Celsius fok fölé is melegszik. Egy kemény keverékű abroncs ilyenkor sem ég el, ellenben ha egy téligumival próbálnánk meg ilyen forró aszfalton közlekedni, akkor azt tapasztalnánk, hogy a gumik megégnének, megolvadnánk, csúszkálnának, és nem deformálódnának.
A téligumik ugyanis rendszerint sokkal lágyabb keverékből állnak éppen annak érdekében, hogy a legnagyobb hidegben, amikor az aszfalt jeges és bőven mínusz fokos, akkor se keményedjenek fel, hanem megfelelő ívben, lágyan simuljanak hozzá az úttesthez a tökéletes tapadás érdekében. Ha ugyanis egy kemény nyárigumival mennénk rá a hideg aszfaltra, az annyira felkeményedne, hogy teljesen elveszíteni tapadását.
További eltérések
Persze tévedés azt hinni, hogy csak a gumikeverék tekintetében van eltérés a téligumik és a nyárigumik között! Példának okáért a mintázat terén is jelentős eltérés mutatkozik a két típus között, hiszen a téli abroncsok rendszerint sokkal robosztusabb, sokkal határozottabb mintákkal és mélyebb árkokkal rendelkeznek, mint a nyáriak, hovatovább jellemző rájuk a nagyon sűrű lamella-hálózat is.
Ez utóbbira azért van nagy szükség, mert a kis lamellák elengedhetetlenül lényegesek ahhoz, hogy az abroncs megfelelően bele tudjon kapaszkodni a havas és a jeges útfelületbe is, hiszen erre a kis rések sokkal alkalmasabbak – egyfajta szívóhatással járnak –, mint a széles mintaárkok, amelyek a jobb vízelvezetést szolgálják.