A gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP) a motorkerékpársport legmagasabb osztálya, melynek a szabályait a Fédération Internationale de Motocyclisme kormányzó testület határozza meg. A világbajnokság sorozatot már 1949 óta minden évben megrendezik. Ezidáig mindössze két alkalommal került sor a magyarországi megrendezésre, mindkettőt a 90-es években rendezhette Magyarország, a Hungaroringen.
Ezután 2008-ban letették a Balatoring alapkövét, amely a további MotoGP versenyeknek adott volna otthont hazánkban, ám hol az engedélyeztetési problémákra hivatkozva, hol a banki kölcsön miatt csúszásra ítélték, végül felfüggesztették a pálya megépítését.
Bár Magyarország nem tudta a 90-es évek óta kivenni a részét a versenyekben, a motorok szerelmesei azóta is nyomon követik az eseményeket, hiszen számtalan sportadó közvetíti élőben is a futamokat. A MotoGP legsikeresebb versenyzője Giacomo Agostini volt, aki 122 versenyt nyert. Jelenleg Valentino Rossi vezeti a mezőnyt összesen 9 világbajnoki címével.
A szabályok szerint a motorok két azonos méretű kerékkel rendelkezhetnek, amelyből az egyik meghajtott. Ezenkívül kizárólag belső égésű motorral hajtható, két- és négyütemű szívómotorok használhatóak, melyeket egy maximum 6 fokozatú sebességváltó üzemeltet. A MotoGP kategóriában a motorok hengerűrtartalma 1000 köbcentiméter és a maximális teljesítményük több mint 240 lóerő. A 17 colos, kovácsolt magnézium felniken pedig 2016-tól a Michelin gumiabroncsai robognak.
A MotoGP kizárólagos gumipartnere ezentúl is a Michelin marad!
Bár korábban a Bridgestone látta el a motorossport királyi kategóriáját gumiabroncsokkal, a szervezők 2016-ban lecserélték őket és a Michelinnel kötöttek együttműködési szerződést. 2017 októberében aztán, az Ausztrál Nagydíj időmérő edzései előtt, azonban egy sajtótájékoztató keretén belül jelentették be, hogy további 5 évre meghosszabbították ezt az együttműködést. Így már biztos, hogy 2023 tavaszáig a Michelin marad a MotoGP kizárólagos gumipartnere.
Bár sok panasz érkezett 2016-ban a gumikra, ugyanannyi dicséretet is kaptak a Michelin kerekek. Ez persze mind pozitív változásként csapódott le a versenyekben, hiszen egyszerre lettek biztonságosabbak és kiszámíthatatlanabbak a küzdelmek, ez pedig izgalmasabbá tette a küzdelmet a nézők és a versenyzők számára is.
Közös érdek, a minőségi gumik kérdése
A Michelin Motors igazgatója, Pascal Couasnon úgy nyilatkozott az újabb 5 éves közös együttműködésük kapcsán, hogy megtisztelőnek tartja Carmelo Ezpeleta és csapatának bizalmát. Kiemelte, hogy közös céljuk, hogy még biztonságosabbá és még versenyképesebbé tegyék a motorokra szerelt verseny gumiabroncsokat. Ezt pedig több innovatív megoldással kívánják elérni, amit később az utcai közlekedésben is kamatoztatni tudnak majd. A szakember igazi kihívásnak nevezte, a motorok első kerekére szerelt gumiabroncsainak fejlesztését, hiszen egyre keményebb féktávokat produkálnak a versenyzők a futamok alatt.
A Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta is örömét fejezte ki, hogy egy ilyen minőségi gumigyártóval tudnak remek együttműködésben közösen dolgozni. Kiemelte, hogy a Michelin problémákhoz való hozzáállása volt az egyik legnagyobb érv a közös munkájuk mellett. A sajtótájékoztatón szavait azzal zárta, hogy az együttműködést a következőképpen jellemezte: „Fantasztikus hír ez a csapatok, a versenyzők és az egész bajnokság számára.”