Nem vagyunk egyedül, ha úgy észleljük, hogy a csalogató teszteredmények ellenére is hangos, zajos vagy búg a téli gumink. A zajszint növekedésének számtalan oka lehet, de jellemzően az elhasználódás miatt alakulhatnak ki ilyen problémák. A búgó hangot általában a használtan vásárolt téli gumiabroncsoknál figyelhetjük meg magasabb arányban, míg az újonnan vásárolt típusok csak a legritkábban adnak ki kellemetlen hangot vezetés közben.
Nem csak a zajszint miatt érdemes utána járni, hogy a mintázat, a méret vagy a rendellenes futófelület okozza a zavaró problémát. Előfordulhat ugyanis, hogy anyag elfáradás áll a probléma hátterében és a búgó hang egy durrdefekt előjeleként jelenik meg.
Persze nem kell egyből a legrosszabbra gondolnunk, de mégis érdemes megvizsgáltatnunk a kerekeinket a téli szezonális gumicsere alkalmával, hogy ne okozzanak meglepetést az egyébként is csúszós és veszélyes téli utakon. Egy autógumi szerviz a több szezont megélt téli gumit is ellenőrizni tudja, hogy kiszűrje a probléma forrását.
Érdemes szakértőhöz fordulni, ha búg a téli gumi
A szokatlan zaj és a búgó hang nem természetes velejárója a téli gumiabroncsoknak, így ha ezt tapasztaljuk azonnal forduljunk szakértőkhöz, hogy feltárják a hiba eredetét.
A legjellemzőbb hibák, ami miatt hangot adhat ki a gumink:
• rossz útviszonyok,
• problémás vezetési szokások,
• hibás futófelület,
• rosszul kiválasztott gumi típus,
• vagy téves gumi méret választás.
A búgó hangot a rosszul karbantartott vagy leamortizálódott gumi, az egyenetlen futófelület vagy éppen egy gumiabroncs alkatrész is okozhatja. Bár tény, hogy minden gumiabroncs eleve zajt bocsájt ki magából és egyes felületekkel való érintkezése megnöveli a kiadott decibeleket, ám ha ez a zaj huzamosabb ideig fenn áll és a hagyományos zúgás helyett inkább búgó jellegű, akkor valamilyen hiba áll a háttérben.
Problémát jelenthet, ha nem megfelelő a téli gumi típusa vagy a mérete!
A számtalan zajforrás egyike lehet maga a gumiabroncs típusa is, hiszen minden kerék ad ki magából valamilyen zajt. Ez pedig különösen igaz a szegecses gumiabroncsokra, amilyeneket a terepjárókon találhatunk.
Futófelületük mintázata zajossá teszi a velük való közlekedést aszfaltos úton, mivel merevebb oldalfallal rendelkeznek. Ilyen szempontból az alacsonyabb gördülési ellenállású változatok a legcsendesebbek.
A gumiabroncs mérete is zajforrás lehet. A túl nagy és a túl kicsi gumik eltérése egyaránt okozhatja a búgó hangot. A kisebb oldalfalú 40-es gumik a méretükből adódóan nem képesek elnyelni a zajt, még a 265-ös nagyságúak túl nagy felületen érintkeznek a felszínnel és ez okozhatja a problémát. Érdemes 40-es oldalfal helyett 60-as vagy 65-ös, 265 helyett pedig 235 vagy kisebb méretet választani.
A futófelület hibája is okozhatja a rendellenességet!
Jellemző hiba a téli gumik és a nyári gumik esetén egyaránt, hogy az egyenetlen futófelület miatt hallatszik búgó hang a kerekek felől. Számtalan deformálódás, sérülés vagy kopás okozhatja ezeket az elváltozásokat, amelyek akár használhatatlanná is tehetik a gumijainkat. A kerék futófelületén észlelt hibák azonban jelzik számunkra, hogy mi lehet a probléma.
Ha a bordázaton észlelünk eltéréseket (például az egyik széle éles a másik pedig kopott), akkor a kopott perselyre, rossz első felfüggesztésre vagy hibás behúzásra gyanakodhatunk. Ha csak részben, helyenként vannak kopott foltok a futófelületen, akkor elhasználódott felfüggesztés vagy rossz kiegyensúlyozás állhat a háttérben.
Ha a gumiabroncs belső és külső szélei vannak jobban megkopva, akkor az alacsony légnyomás a felelős a hibáért, amennyiben azonban a középső része a viseletesebb, akkor túlfújásról és túltágulásról beszélhetünk. A guminyomást ezért rendszeresen kell ellenőriznünk! Ha valamilyen alkatrész hiba áll fenn, akkor általában az egyik oldal jobban kopott mint a másik. Érdemes a gömbcsuklókat és a felfüggesztést ellenőrizni ilyen esetben, mert komoly következménye is lehet ezen alkatrészek meghibásodásának. Az egyenetlen kopás minden esetben veszélyes, ezért érdemes rendszeresen ellenőrizni és szükség esetén szakemberhez fordulni a pontos hiba feltárásának érdekében.
Számtalan egyéb oka is lehet a hangos gumi problémának
A gumiabroncsok forgásiránya is ludas lehet. Nem mindegy melyik gumi hogyan és hol helyezkedik el, ezért érdemes a gumikat 8.000 – 10.000 kilométerenként forgatni. Másrészt a kiegyensúlyozatlan gumik is hangosak lesznek az általuk okozott rezgések miatt. A helyes súlyelosztás érdemes 5.000 – 7.000 kilométerenként elvégeztetni. Sok esetben azonban az útviszonyokban keresendő az átmenetileg érzékelt zaj, máskor pedig a vezetési feltételekben vagy szokásokban. Búgó hangot hallhatunk a következő helyzetekben is:
• Állandó nagy sebesség,
• Nehéz teher a járművön,
• Gyors sebességgyorsulás,
• Kemény fékezés,
• Nagy sebességű kanyarodás.
Ezek miatt ugyanis a barázdákban lévő levegő jobban összenyomódik és hangosabb lesz. Problémát jelenthet, hogy ha a gumiabroncsok kinyúlnak. Ezt a gyakori gyorsulás és nagy sebesség melletti manőverezés okozhatja.
Előfordulhat, hogy a futómű beállításnál keresendő a probléma, ugyanis rossz beállításnál rossz felülettel tapadhatnak a gumik az útra, amelyek rossz kopást és ezáltal fura hangot okozhatnak. Ugyanígy a szerelő a megoldás, a kerékcsapágyak, a rugók, a CV hézagok vagy más alkatrészek sérülése vagy hibája esetén is, amelyek szintén búgó hanggal jelzik, ha hiba áll fenn.
A megoldás minden esetben az, hogy hozzáértő gumi szakértőhöz vagy szerelőhöz fordulunk, aki segít nekünk a javításban, a beállításban és a megfelelő téli gumi kiválasztásában, hogy biztonságosan és zajmentesen közlekedhessünk a téli időszakban is.