Az egyik legfontosabb része egy szervorendszernek a szervoszivattyú. Fontos megjegyezni, hogy manapság már az üzemanyag-takarékossági szempontok miatt, egyre több autóba építenek be elektrohidraulikus kormányszervót a korábban alkalmazott hidraulikus változathoz képest. Ezért nem mindegy, hogy az esetlegesen meghibásodott szervoszivattyú javítását kire bízzuk.
Az elektrohidraulikus szervokormány rendszerek különlegessége, hogy a szervoszivattyút egy külön villanymotor hajtja, miközben a korábbi, klasszikus – hidraulikus rendszerek működési elve, hogy a motor hajtja a hidraulikus szivattyút.
A szervoszivattyúk szerepe, hogy a kormányszervo szelepei szabályozhassák a kormánygépben létrejövő rásegítő erőt. Ezen összetett rendszerek meghibásodásaihoz pedig megfelelő szakember segítsége szükséges, hiszen akár a szervószivattyú felújítására is szükség lehet.
Legyen gyanús, ha zajos a szervorendszer!
Egy szervo rendszernél számtalan hiba előfordulhat és annak ellenére, hogy szabályozott módon e rásegítés nélkül is tökéletesen kellene üzemelnie a gépjárműnek, sokszor balesetveszélyes állapotba kerülnek a leharcolt, elhalogatott, szerelésre váró autók. Pedig a rendszer csak nagyon ritka esetben romlik el javíthatatlanul és hirtelen. Általában előjelek sorozata tájékoztatja – a felvillanó hibajelzőn felül – a gépjárművezetőt arra, hogy valami nincs rendben a kormányzás rásegítő rendszerével.
A recsegés, ropogás és bármilyen zaj mindig legyen baljós előjele a szervo kormánymű meghibásodásának. Idővel ugyanis minden szervoszivattyú belső betétjei megkopnak. Ez a kopás általában a szervoolaj színéből is megállapítható. A sötét szűrkés olaj színe jelzi, hogy a szervószivattyúnak elkopott a felülete és a sötétes színt is a leváló fémtörmelékek okozzák.
Persze az elszíneződést okozhatja más kormányműi kopás is, de az ilyen jellegű olaj elszíneződés és a felgyülemlett fém szennyeződés felgyorsítja a szervoszivattyú tovább kopását, amely végül a teljes szervohatás megszűnéséhez vezethet. Ilyen esetben pedig okvetlenül forduljunk szakemberekhez, hogy elvégezzék a szükséges szervoszivattyú felújítást, javítást.
Mindig a szervoszivattyú az oka, ha baj van?
Természetesen nem, de általánosságban elmondható, hogy a szervoszivattyú meghibásodások igen jellemzőek a szervo rendszereknél és sok esetben okolhatóak a rendszer további meghibásodásáért, ezért javasoljuk, hogy időben vegyük észre az árulkodó jeleket és tegyük meg a szükséges lépéseket hogy egy egészséges, biztonságos rendszert használhassunk.
Bár sok esetben a hibának vélt zajt, egy fals levegő váltja ki, sokszor tömítetlenség okozza a problémát. Ilyenkor felhabosodhat az olaj és a színe is rózsaszínné válhat. Egy újra feltöltés, légtelenítést általában megoldja a problémát. Ha ez mégsem válik be, akkor a szervoszivattyú és a tartály közötti csőkötésnél vagy a tartályban lévő szűrőben esetleg valamilyen vákuum okozza a meghibásodást. A hibák feltárását mindig bízzuk szakemberre, ne kísérletezgessünk ha észleljük az előjeleket!