Az autósok két okból szoktak abroncsot cserélni. Az egyik az az, amikor szezonális cserére van szükség, vagyis ősszel fel kell szerelni a téli gumit, tavasszal pedig a nyári gumit. A másik ok, amikor azért cserélnek abroncsot, mert az elhasználódott, megöregedett és elkopott. Sokan azonban azzal sincsenek tisztába, hogy mi számít már használhatatlan abroncsnak. Pedig egy elhasznált, elkopott abronccsal már egyáltalán nem biztonságos a közlekedés.
Mi számít új abroncsnak?
Abroncs esetén frissnek az számít, ami 3 évnél nem öregebb, újnak pedig azt mondják, ami 5 évnél nem régebbi, feltéve természetesen, ha megfelelő körülmények között volt, akkor tárolva, mikor nem használták. A mai, korszerű abroncsok olyan összetevőkből állak, mely megakadályozza az ózonnal való reakciót, ezért évek múlva is tökéletesen használható, hiszen nem keményedik meg. A legnagyobb gyártók úgy gondolják, hogy megfelelő tárolás mellett az abroncsok képesek 5 évig megőrizni a gyári paramétereiket.
Ha használt téli gumit vásárolunk, nehezebb beazonosítani, hogy pontosan mennyire van elöregedve, de sok esetben eladás során a hirdetésbe fel szokták tüntetni azt, hogy hány éves az abroncs és mennyi ideig volt használva. Ha saját magunk által használt abroncs öregedését szeretnénk megállapítani, akkor a szerelés időpontja irányadó lehet, természetesen mindig megfelelően kell tárolni, a profilmélység pedig legalább 4mm kell, hogy legyen.
Mitől öregednek meg a téli gumik?
Az abroncs öregedésében nagy szerepet játszik az, hogy használat közben milyen fizikai behatások és milyen magas hőmérséklet éri. Ez a téli gumi esetében lehet akár 100 fok is, hiszen egy keményebb tél során az utak lehetnek -20 fokosak is, viszont autópályán megtett kilómáterek alatt akár 80 fokra is felmelegedhet. Ezek mellett az öregedést leginkább a napfény, vagyis az UV sugárzás gyorsíthatja fel. Az abroncs öregedésének jele, ha csökkenni kezd a tapadó képessége, nőni kezd a fékút, csikorognak a kerekek induláskor és rosszabb az útfogás.
Ezek a jelek természetesen nem egyik napról a másikra jelentkeznek, sajnos sok ember észre se veszi. Az azonban már könnyebben felismerhető, hogy ilyenkor a gumi oldalfala, a külső futófelület, a vállrész és az abroncsperem is megrepedezhet, vagy el is tud deformálódni. A rendszeresen használt abroncs öregedését befolyásolja a megtett kilométerek, a guminyomás, a sebesség és az időjárási tényezők is.
Az autógumi élettartamának maximalizálása érdekében az a jó, ha legalább havonta egyszer ellenőriztessük a gumik nyomását, illetve az abroncsokat mindig megfelelő évszakban használjuk. Az abroncsokat nem szabad túlterhelni sem. Ha az abroncs futófelülete 5 év elteltével sem kopott le a minimális értékre, akkor használhatjuk tovább, de legalább évente gumis szakemberrel meg kell nézetni. Ezekkel a szigorú évenkénti ellenőrzésekkel egy jó minőségű gumit kár 10 évig is használni tudunk. Szakemberek szerint 10 évnél idősebb téli gumit akkor is le kell már cserélni, ha megvan még a 4 mm-es profilmélység. Ez általában akkor alakul így, ha nagyon keveset használtuk, ilyenkor azonban sokkal jobban megéri beruházni egy négy évszakos garnitúrára.