A téli gumi tesztek évről-évre azt a célt szolgálják, hogy az autósok a lehető legalaposabb tesztek segítségével, a lehető legobjektívebb képet kapják arról, hogy az aktuális esztendőben melyek azok a téli abroncsok, amelyek a legjobb választásnak bizonyulnak a teljesítmény, az ár és a különféle tulajdonságok tekintetében.
Minden évben számtalan frontról érkeznek téli gumi tesztek, így főként a németországi autóklub és néhány ottani magazin véleménye nagyon mérvadó a hazai piac tekintetében, noha nyilvánvaló, hogy a tengerentúlról, sőt Európa más részeiről is belefuthatunk objektív és átfogó tesztekbe.
Mit mondanak az ADAC által közzétett téli gumi tesztek?
Az ADAC, avagy a német autóklub minden évben a téli gumi tesztek krémjét és legjavát juttatja el hozzánk, így nyilvánvaló, hogy 2016-ban is sikerült egy rendkívül átfogó kinyilatkozást tenniük azzal kapcsolatban, hogy melyek voltak az esztendő legjobbjai. Mint a korábbi években megannyiszor, úgy 2016-ban is kétféle méretben teszteltek, így a 185/65R15-ös és a 225/45R17-es méretkategóriából válogattak ki néhány potenciális jelentkezőt, amelyeket többféle szempontból sikerült megvizsgálniuk, illetve teszteknek alávetniük.
Az ADAC csapata a tesztek során a 185/65R16-os méretben győztesként nem túl meglepő módon a legmárkásabb és legnevesebb abroncsokat hozta ki, így a téli gumi tesztek első helyére a Goodyear UltraGrip 9-es került fel, amely mellett a dobogó második fokára – majdnem holtversenyben – a Michelin Alpin 4 került fel.
A felsorakoztatott darabok közül csak és kizárólag ez a két abroncs kapta meg a jó minősítést, hiszen hiába került fel a harmadik helyre a Nokian az éppen aktuális téli szettjével, a nagy összesítésben az csak a megfelelő kategóriába került, akárcsak az őt követő versenyzők, miközben a Firestone és a Kleber aktuális versenyzői pedig elégtelennel végeztek.
Egy kicsit más lett az eredmény a 225/45R17-es méretkategóriában, ahol kiegyenlítettebb volt a küzdelem, és bár a jó minősítést csak egyetlen abroncs kapta meg, ellenben egyetlen elégtelent sem kellett kiosztani, ami nagyszerű hír. Az abszolút győztes egyébiránt a Dunlop Winter Sport 5 lett, utána pedig a Pirelli aktuális terméke, valamint a Firestone Winterhawk léphettek dobogóra, amivel kapcsolatban érdekesség, hogy a kisebb kategóriában utóbbi gumi csak az utolsó előtti helyig jutott, és elégtelen értékelést kapott.
Az Autobild és az Auto Motor und Sport értékelései
Az ADAC mellett természetesen több német lap is szolgált téli gumi tesztekkel. Elsőként az Autobild lépett elő egyel a 205/55R16-os méretkategóriában, akik ebből a Continental Winter Contact TS 860-ast hozták ki győztesnek, de a dobogóra felkerülhetett még a Goodyear UltraGrip 9 és bronzérmesként a Michelin Alpin 5 is. Érdekesség, hogy az első három helyett átlagosan 60 méteres féktávolság jellemezte, míg az utolsóként záró abroncsok már a 70 métert is meghaladó – tehát közel 10 méterrel hosszabb – féktávokkal bírtak.
Az Autobild mellett az Auto Motor und Sport is lefolytatott téli gumi teszteket, amelyek talán a legalaposabbak voltak mindközül, hiszen itt vizsgálták meg a legtöbb szempont szerint az egyes delikvenseket. Itt a tesztelők a 215/60R17-es méretet választották ki, vagyis a manapság talán legdivatosabbnak tekinthető szabadidő kategóriát – mondhatni a SUV típusok kedvelt méretét –, amelyben győztesként a Continental TS 850 P SUV-ot hozták ki, és míg a második helyre a Nokian WR D4 került, addig a dobogó harmadik fokára a Goodyear UltraGrip Performance SUV Gen-1 kerülhetett fel.