Zöld pokol – aki már látott akárcsak egy nürburgringi futamot is, pontosan érti, mire utal. Nem múlik el év, hogy ne cikkeznének az újságok halálos áldozatokról. Híres és hírhedt ez a németországi pálya. Érdemes felidézni 2016 legemlékezetesebb pillanatait: a verseny őrületét és a sportautók szellemiségét most egy kifejezetten izgalmas videó adja vissza.
Nem is kell ellátogatnunk, hogy élőben megtapasztaljuk a félelmetes varázst, ha a képkockákat elindítjuk, a köröket szelő autók zajos száguldása mindent elmond arról, amiért rajong az autós világ a nürburgringi pályáért.
Kifejezetten szigorú pályának tartják, ahol évről évre tragikus pörgések, kisodródások és halálesetek váltják egymást az euforikus autós teljesítménnyel. Aki a Nürburgringhez megy, sosem lehet biztos benne, hogy ünnepelni, vagy épp gyászolni fog.
A Zöld poklot hívhatnánk akár az autórajongók Mekkájának, esetleg Disneylandjének is. Ugyanis ezen a pályán, illetve ma már több pályáról is beszélünk, a sportkocsi tesztelők, gyártók mellett az utca embere is beszállhat a nem hétköznapi őrületbe. Fantasztikus előzések, tövig nyomott sebességpedál – már csupán a látványa is függőséget okoz, nem is beszélve arról, ha nem érjük be a videókkal, és elzarándokolunk a helyszínre.
Németország nem korlátozza autópályán a sebességhatárt, ezért nem is meglepő, hogy például egy magyar autó őrült miért is vált jegyet Nürburgringre. A bátrabbakat akár egy VLN-hétvégére is beszervezhetik a pálya szolgáltatói.
A környéken továbbra is Nürburgé a központi szerep, ahol egy 20 km hosszú pálya húzódik – minden rajongó fejből fújja, melyik híres futamot mikor ki nyerte. Hihetetlen színes a pálya történelme.
Ám a múlt mellett a jelenre sem panaszkodhatnak az odalátogatók. A legkülönfélébb autótípusok és elszánt, profi vezetők hasítják az aszfaltot, minden pillanatban kacérkodva a Zöld halállal. Aki ide belép, előtte mindenképp rendezze el az egészségügyi biztosítását, valamint nem árt balesetbiztosítást is kötni.
Már 1951-ben F1 futamot szerveztek a nürburgringi pályán, a Német Nagydíjat az elsők között hozták létre. Valójában ma már nem használják fel a teljes aszfaltcsíkot, viszont a kezdetekben teljes pályahosszal száguldottak az autók. Rekordokat, zseniális megoldásokat és sok halálos áldozatot szült ez a németországi létesítmény.
Az északi, a hosszabb kör kapta meg végül a Zöld halál elnevezést. Az autórajongók ma is inkább így nevezik meg, mintsem Nordschleifenek. 1954-ben ezen a szakaszon vesztette életét a profi autós sport első áldozata, amely, mondhatjuk, szinte rossz omen volt a jövőre nézve.
Még a legnagyobb versenyzők is, a legtapasztaltabb profik is viszolyognak a Nürburgringrentől, pontosan ismerik azokat a pontokat, amelyek életveszélyt hozhatnak a pilótákra. Amitől ők, ha nem is a nagy nyilvánosság elé kiállva, de tartanak, talán ma a legvonzóbb tulajdonsága a pályának. Félelmetes, kiszámíthatatlan. Még az időjárási viszonyokat sem tudják előre meghatározni pontosan.
A 2016-os nürburgringreni pillanatokról készült montázs is jól példázza, hogy szinte lehetetlen előzni a pályán. De, legalábbis, nagyon nehéz. Az autórajongókat azonban semmi sem tartja vissza. Egyébként, ha átlapozzuk a pálya éves beosztását, meglepődhetünk rajta, hogy még a teherautók is helyek kapnak a versenynaptárban. Valóban senki sem szeretne kimaradni a nürburgringreni őrületből. Aki már végiggurult a pályán, szinte elmondani sem tudja, milyen érzés. Hogy mennyire félelmetesen jó.
Forrás: www.roadandtrack.com – Kép: Wikipedia (licenc: CC by-SA 2.0)