Idén is arra a kérdésre keresték legtöbben a választ, hogy vajon a legolcsóbb nyári autógumi és a legdrágább nyári gumiabroncs között mekkora teljesítménybeli különbség van. Az idén, immáron ötödik alkalommal rendezték meg a nagy autógumi tesztet emelyre a Hungaroring tanpályáján került sor.
A nagyszabású, szinte mindenre kiterjedő tesztsorozat idén 25 különböző autógumi szettet mérettetett meg egymással. A teszt érdekessége, hogy már nem csak nyári gumikat, hanem hét féle új, négyévszakos gumiabroncsot és egy-egy használt szettet leteszteltek mindhárom kategóriából (téli, nyári és négyévszakos).
A használt gumik profilmélységüket tekintve egy 10 éves átlagos használat közbeni kopást voltak hivatottak tükrözni. Így a a nyári gumin 2-3 mm, a télin 4-5 mm, még a négyévszakoson 5 mm profilmélységet mértek. A tesztelést minden esetben, a Magyarországon legnépszerűbb mérettel: 195/65 R15 abroncsokkal végezték, százaz és vizes úton egyaránt. A tesztelés során 60 km/óráról vészfékeztek egy Ford Focus kombival, melyre mindig az aktuális, tesztelendő gumiszett került.
Ezenkívül mérték a kanyarsebességet, a gördülési ellenállást, zajszinteket és a kopásállóságot is és így született meg az összesített eredmény.
A 10 éves használt autógumi veszélyes
A teszt a vártaknak megfelelően bebizonyította, hogy a 2-3 mm-esre kopott, 10 éves nyári autógumi már száraz úton is katasztrófális eredményeket produkált és ezt a rossz eredményt a vízes pályán is természetesen megismételte. Az azonos körülmények között végzett teszt során, a vészfékezésnél a féktávolság közti távolság csaknem 5 méter volt 60 km/órás sebesség mellett is ami nagyon drasztikusnak számít és a közúton közveszélyes baleseteket okozhat.
A négyévszakos gumik viszont meglepően jól szerepeltek a szimulált nyári körülmények között.
Érdekesség, hogy a teszt során minden egyes gumival ötször ismételték meg a tesztet a pontos eredmények érdekében, így összesen 250 alkalommal vészfékeztek a teszt során. Az adatok gyűjtését egy precíz GPS műszer segítette minél hatékonyabb módon feldolgozni.
Voltak abroncsok amelyeket a vészfékezéses teszt eléggé lestrapált és voltak amelyek nagyon jól szerepeltek benne. Az átlagos felhasználásnak semmiképpen nem nevezhető igénybevételt a vészfékezésen kívül, a hirtelen bevett kanyarok és a további tesztek is okozták.
Meglepetés győztes a nagy autógumi tesztben
Mivel a cél egy tökéletes gumi megtalálása volt, így érdekes végeredmény született, hiszen az egyes teszteket mind más-más gumiabroncs nyerte. A tökéletes gumiabroncsnak viszont nem elég egy téren tökéletesen bizonyítania, minden téren meg kell felelnie, így a végső sorrendet a mért eredmények súlyozással alakították ki.
A végeredményben 30%-os súllyal vették figyelembe a száraz aszfalton mért fékutat, 20%-al a vizes úton mért eredményt. A kopásállóság 15%-ot jelentett, még a vizes és száraz úton tapasztalt kanyarjellemző valamint a kigurulás is egyaránt 10%-ot ért, illetve a zajszínt csupán csak 5%-ot számított a végeredmény kialakulásában.
Az összesített végeredmény első 10 gumiabroncsa
- Michelin Energy Saver+
- Firestone Roadhawk
- Bridgestone Turanza T001 Evo
- Goodyear EfficientGrip Performance
- Debica Presto HP
- Pirelli Cinturato P1 Verde
- Nexen N’Blue 4Season (négyévszakos)
- Michelin CrossClimate (négyévszakos)
- Continental ContiPremiumContact 5
- Használt Michelin CrossClimate (négyévszakos)
A végeredményként egy olyan gumiabroncs került az első helyre, ami egyik kategóriában sem ért el első helyezést viszont mindenhol viszonylag jó eredményt hozott. A 2017-es év legjobbja így a Michelin Energy Saver+ volt, mely a mezőny legdrágább darabja is egyben. A legjobb ár/érték arányú díjat a második helyezettnek ítélték, amely a Firestone Roadhawk lett.
A feltörekvő, új, nagyon olcsó árkategóriás márkák mint a Debica is jó eredménnyel szerepeltek. A Debica az 5. még a Firestone a 2. helyen végzett. Ez kielégítő lehet azon autósoknak, akik kevesebbet vezetnek. Számukra ezen márkák tökéletes választásnak bizonyulnak.