A luxusautók mellett a retró járművek is töretlenül vezetik a népszerűségi listákat. Nem meglepő az sem, ha egyik-másik darab ára az egekig szökken. A kiállítások azonban nemcsak a szakmának, de a hétköznapi sofőröknek is igazi csemegét kínálnak. Amikor valóban értékes modellek tűnnek fel a semmiből, azok akár az egész világ elismerését kivívhatják. Akkor is, ha olyan állapotban kerülnek elő, mint a párizsi Rétromobile aukción bemutatott Baillon kollekció.
Több mint fél évszázadig egy elhagyatott tanya őrizte ezeket az autókat, nemrég azonban a francia főváros a nyilvánosság elé tárta a ritkaságokat. A sikertörténet nem maradhatott el, rekord árak születtek.
Az autómentő hajómágnás
A faszerkezetes típusok kevésbé értékesek, ellenben a hajómágnás Roger Baillon igazi különlegességeket is megmentett az utókor számára. Sajnos, nem újítható fel az összes autó, amelyet Franciaországban, egy eldugott pajtában találtak meg, de a100 darab jármű nagy része, kb. 60 még helyreállítható. A gyűjtemény híre futótűzként járta be a világot, rengetegen érkeztek külföldről is csupán a látványukért. Még Baillon emlékének is adóztak az autórajongók, akik egybegyűltek azért, hogy szimbolikusan is megköszönjék ezt a hatalmas értékű összeállítást.
A valóban különleges gyűjtemény maradandót alkotott a párizsi aukció történetében is, a vásárlás folyamán több rekord született.
Ne menjünk el szó nélkül például az összbevétel mellett: 28,5 millió dollárt hozott a 89%-os értékesítési ráta. A kocsik nagyrészt külföldre került, ami szintén bizonyítja a retró autók határtalan imádatát.
A legendák most felsorakoztak: érkezett a nyugat-franciaországi birtokról Bugatti, Talbot-Lago, Maserati, de Ferrarit és Delahaye-modelleket is felvonultatott a kínálat. A háború előtti veterán autók krémje ez, amit a gyűjtök is azonnal felismertek.
Igazi ritkaság – a Pegaso
Spanyolország autógyártása sosem vette fel a versenyt a kontinens autóiparával. A pajtából előkerült 14 darab Pegaso-kollekció igazából a gyártó Pegaso összkészletének jelentős részét alkotja. Mindössze 89 autót készítettek az akkor kifejezetten szegregált országban. A pajta majd fél évszázadig őrizte a spanyol járműveket, amelyeket a korszak csúcsmodellként tartott számon. Érthető hát, hogy az aukción a rajongók könnyedén hagytak ott rekordösszegeket ezekért a pótolhatatlan masinákért.
Az aukció sztárja
Egy féléves megfeszített előkészületi időszakot követően a modellek megérkeztek Párizsba. A gyűjtemény sztárja egyértelműen egy 1961-es Ferrari lett. A 250 GT SWB California Spyder modell majdnem 19 millió dollárért talált új tulajdonosra, amit az aukciós ház is világrekordként könyvelt el. ’61-ben ez a típus már szerepelt Párizsban, méghozzá a Motor Show kiállításon.
Nem lepődnénk meg, ha egy filmsztár kezéből került volna oda – a pletyka szerint valójában így történt. 10 évvel később Jacques Baillon gyűjteménye vette be, aki azonban szem elől tévesztette egészen az elmúlt hónapokig, amikor napvilágra került a pajta igazi kincse. A beüzemelés még várat magára, ám, a szakemberek szerint nemsokára pöröghet a motorja.
A Ferrari közvetlen szomszédságában találtak rá egy Maserati A6G 2000 Gran Sport Berlinettára, amelyért szintén egy luxusautó árát fizették ki: 2,2 millió dollárért kelt el. A Baillon-gyűjtemény darabjai az egész világot megmozgatták, és az aukció, a kivételes daraboknak köszönhetően rekord kifizetéssel zárult.
(Forrás: www.autoweek.com)