A téli gumi ellenőrzése egy olyan fontos folyamat, amit minden autósnak legalább havonta meg kellene tennie, de ha többet közlekedik az autóval, ezáltal naponta többször tíz kilométert tesz meg, akkor a heti ellenőrzés sem lehet túl kevés.
Mindez különösen fontos lehet abban az esetben, ha nagyon hideg odakint az idő, hiszen ilyenkor az abroncsoknak még szélsőségesebb körülményeket kell elviselniük, és még nagyobb helytállás várható el tőlük.
Amennyiben te sem akarod félvállról venni mindezt, összegyűjtöttük neked, hogy melyek a téli gumi ellenőrzése során a legfontosabb lépések, amelyeket feltétlenül tegyél meg bizonyos időközönként.
A téli gumi ellenőrzése az abroncsnyomás tekintetében
A téli gumi ellenőrzése kapcsán a legfontosabb kitétel alighanem az abroncsnyomás ellenőrzése. El sem lehet mondani, hogy mennyire fontos az, hogy főleg havas és jeges úton, valamint extrém hidegben az abroncsban megfelelő legyen a nyomás mértéke, hiszen csak ilyen esetben várhatjuk el tőle a legjobb tapadást, valamint egyben azt is, hogy például megfelelően viselkedjen a kanyarokban, illetve egyáltalán kellő mértékben érintkezzen az útszakasszal.
A téli gumi ellenőrzésének első lépése tehát éppen ezért mindig a guminyomás korrekciózása legyen. Ezt megtehetjük otthon, amennyiben van hozzá megfelelő felszerelésünk – például kompresszor, illetve hozzá megfelelő nyomásmérő berendezés –, de a legpontosabb, ha a benzinkutakon megtalálható mérőműszereket használjuk fel ebből a célból.
Aki még soha nem használt ilyesmit, annak írjuk, hogy a legtöbb helyen az abroncsnyomás ellenőrzésére kihelyezett slag és kompresszor nem feláras, senki sem szólhat a használatáért, ergo bátran ellenőrizzük a nyomást, ha szükségesnek érezzük. Ehhez guruljunk oda a nyomásellenőrzőhöz, majd a slagot letekerve, annak végét csatlakoztassuk rá a tömlő szelepére úgy, hogy közben ne halljunk sziszegő hangot.
Ha jól csináltuk, a kompresszor nyomásérzékelője azonnal megmutatja, hogy mekkora a nyomás a kerekekben. Ha túl kevés, pumpáljunk a zöld gombbal, ha túl sok, eresszünk le belőle a pirossal. A legtöbb autó esetén 2-2,2 bar nyomásnak legalább lennie kell az abroncsban, amit rendszerint az autó kézikönyvében, vagy az ajtónál, esetenként a benzintank nyílásánál szoktak feltüntetni a gyártók.
Ellenőrzés a kor és a profilmélység tekintetében
A téli gumi ellenőrzése során rendkívül fontos lehet még odafigyelni arra, hogy a profilmélység is rendben legyen a kérdéses abroncson, hiszen 3-4 milliméter alatt már csak nagyon körültekintően közlekedjünk a kérdéses gumival. Habár tény, hogy a jogszabály 1,6 milliméteres profilmélységet ír elő, azonban ez már nagyon veszélyes, hiszen ekkor már nem túl hatékony az abroncsunk.
A profilmélységet bármelyik szerelőműhelyben megmérhetjük, de vásárolhatunk magunknak otthonra is egy néhány száz forintos mélységmérőt, amellyel a megfelelő helyen tudjuk ellenőrizni a kopottságot. Ha nincs mérőnk, egy milliméterenként beskálázott pénzérmével is meg tudjuk mérni mindezt az abroncs TWI-vel jelzett helyén.
A téli gumi ellenőrzése kapcsán kiemelten fontos lehet még az is, hogy milyen idős abroncsról van szó, hiszen a túl öreg gumik sem nevezhetők biztonságosnak. Ezt az adatot az oldalfalon, a DOT számnál találjuk meg. A DOT mögötti értékek megmutatják, hogy mikor gyártották az abroncsot, méghozzá visszafelé olvasva. A 1016 jelölés például azt mutatja, hogy a gumit 2016 10. hetében, tehát valamikor márciusban gyártották, ami még bőven belefér az 8-10 éves életkori határba.