Az ősz beköszöntésével minden autótulajdonos fejében megfordul a szezonális, téligumi csere gondolata. Sokan még a négy évszakos gumikat fogják idén először végre téli gumiabroncsokra cserélni, mások pedig elhasználódott kerekeiket szeretnék most újakra cserélni. A nyári gumik ideje mindenesetre lassan, de biztosan, a meleg hónapokkal együtt véget ért.

Bár már sokan sok helyen elmondták, hogy a téli guminak milyen nagy jelentősége van a havas, csúszós és hideg aszfaltokon, ennek ellenére mégis sokan csak egy csaló marketingfogásként gondolnak a szezonális gumicserére. Pedig számtalan teszt bizonyítja, mennyivel balesetveszélyesebb egy speciális, kimondottan az adott évszakra jellemző kerekeken közlekedni.

A kerekeknek ugyanis nem mindegy, hogy milyen hőmérsékleten és milyen útviszonyokban közlekednek – és persze az sem mindegy, hogy milyen sebességgel – ha arról van szó, hogy hirtelen kell megállni vagy lassítani, valamilyen nem várt körülmény miatt. Egy jó, minőségi gumiabroncs életeket is menthet!

Téli gumi kisokos
Forrás: ADAC (adac.de)

A következőkben összeszedjük mindazt, amit a téli gumiabroncsokról érdemes tudni. Részletesen megtárgyaljuk, hogy mikor van rá szükség, hol kötelező törvényileg is használni, érdemes-e használt téligumit vásárolni, kitérünk a defekt tűrő változatokra is. A pénztárca érzékenyek kedvéért összehasonlítjuk a különböző árkategóriás téli gumikat, megnézzük megéri-e a drágább prémium márkás téli gumikat megvásárolni a középkategóriás és a legolcsóbb, budget márkás téligumik helyett. A legnagyobb független teszteket is felidézzük, hogy milyen márkák képviseltetik magukat leggyakrabban az előkelő helyeken.

Tárolási tippeket és trükköket is ajánlunk írásunkban és megemlítjük a személygépjárműveken kívül, a teherautókat és a terepjárókat is, amelyek speciális, rájuk jellemző tulajdonságokkal rendelkező téli gumiabroncsokkal vannak felszerelve.

Végezetül felsoroljuk a leggyakrabban előforduló, népszerű téligumi méreteket és autómárkákat, amelyek előszeretettel szerelik fel ezekkel a kerekekkel autóikat, illetve kikacsintunk a téligumik szerepére, a sport világába is. Célunk, hogy egy átfogó körképet alkossunk és minél részletesebben bemutassuk a hazai és külföldi téligumi palettát és azok felhasználásának hasznosságát.

Mikor van szükség a téli gumikra?

A téli gumiabroncsokra van egy általános szabály, amit már-már mindenki ismer: 7 Celsius fok környezeti hőmérséklet alatt, ideje a nyári gumikat lecserélni és a téligumikra átváltani. A nyári gumik anyaga ugyanis 7 fok alatt megkeményedik és veszélyt jelentenek a közúton való közlekedésre. Veszítenek a tapadásukból és az egyébként is fagyos, sokszor csúszós úton balesetveszélyessé válik a nyárik gumik használata a téli szezon ideje alatt.

A négy évszakos gumik átmenetet biztosítanak, a nyári és a téli gumik között, de az olcsóbb változatok sokszor nem érik el a prémium márkák minőségét, melyek a téli szezonban is megállják a helyüket. Tehát ha spórolni akarunk, semmiképpen ne a nyári gumikkal fussunk télen is, akkor inkább egy jobb minőségű négyévszakos szettbe fektessünk be, amelyeknek meg van a téliesített minősítése.

Az ideális megoldást téli hónapokra, mindenképpen a téli gumik jelentenek. A speciálisan, a téli hónapokra szánt gumiabroncsok sokkal biztonságosabb közlekedést nyújtanak, elkerülendő a csúszásos baleseteket amelyek akár emberéletet is követelhetnek nagy sebesség mellett, a zord útviszonyok miatt.

A 7 fokos szabály sem csak a hőmérsékletről szól, de a tartósan alacsony hőmérséklettel együtt általában megérkeznek a talaj-menti fagyok is. Emellett a ködös időjárás, nyirkos levegő, lecsapódott pára az útburkolatokat akkor is csúszóssá változtatja, ha éppen csapadék nem is esik. Az akár csak vékony rétegben képződő, alig észrevehető talajon elfekvő jégpáncélon vagy a téli, havas utakon egy téli gumi sokkal nagyobb tapadást képes biztosítani a gumi összetételének és bordázatának speciális kialakítása végett.

Mely országokban kötelező a téli gumi?
Forrás: ADAC (adac.de)

Magyarországon és a környező országokban hol kötelező a téli gumik használata!

Bár hazánkban a téligumi használatát több autós klub és szervezet is erősen ajánlottá teszi, arra egyelőre semmilyen törvény nem kötelező a személygépjármű vezetőket. Volt már erre vonatkozó parlamenti kezdeményezés de a törvényig nem jutott el a javaslat.

Így Magyarországon nem kötelező a téli gumiabroncsok felszerelése még a 7 Celsius fok tartóssá válása esetén sem. Érdekesség azonban, hogy létezik egy törvény, miszerint Magyarországon az olyan útszakaszokon, ahová ki van helyezve a „Hólánc használata kötelező” tábla, ott legalább a gépjárművek hajtott tengelyén lévő kerekeit fel kell hólánccal szerelni. A gyakorlatban azonban a közútkezelőktől származó adatok szerint, ilyen figyelmeztető tábla nem is található Magyarországon. Másik fontos hazai törvény, hogy tilos a szöges gumiabroncsok használata! Így a téli időszakban mindenki szabadon dönthet arról, hogy milyen típusú gumiabronccsal szerelteti fel az autóját.

A környező országok nem mindegyike ilyen vajszívű és van ahol komoly pénzbírságokkal büntetik, ha nincs téligumi az autónkon. Persze, nem csak Magyarország az egyetlen, ahol nem kötelező a szezonális gumicsere. Oroszország, Nagy-Britannia, Lengyelország, Hollandia, Belgium és Dánia is csak ajánlottá teszik a téli gumiabroncsok vagy hóláncok felszerelését.

Svédországban és Norvégiában az ottani időjárások miatt szinte mindenki szöges abroncsot használ de az állam csak a belföldieket kötelezi törvénnyel a téligumik használatára. Szintén a hideg tél miatt Finnországban, Lettországban, Litvániában és Észtországban december 1. és március 1. között kötelezően kell téli gumiabroncsot szerelni a kocsikra.

Kötelező a téli gumiabroncs ezekben az országokban

A környező országok közül Romániában 2011-ben vezették be, hogy november 1. és március 31. között, kötelező legyen téligumival közlekedni. A szigorú szabályok szerint aki ennek hiányában okoz balesetet, annak kárigényét a biztosító is elutasíthatja és akár 150.000 forintos bírságra is számíthat. Szlovénia kicsit elnézőbb, náluk elég csak két keréken téli gumit használni november 15. és március 15. között.

Azonban náluk 5 cm-es hó esetén a hólánc használata is kötelező. Szlovákiában nem dátumhoz, hanem időjáráshoz tették függővé a kötelező téli gumiabroncs használatot. Ha összefüggő hóréteg borítja az utakat vagy jégpáncél, akkor legalább 3 mm profilmélységű téligumi használata kötelező mind a négy keréken, egyébként kb 20.000 forintnyi bírság megfizetésére kötelezhetnek bennünket.

Szerbiában, ha az időjárási viszonyok indokolják, november 1. és április 1. között kötelező a téligumi használata. Svájcban nem kötelező a téligumi, de magas büntetésre számíthat, aki ennek hiányában okoz balesetet télen.

Németország különleges, mivel a törvény nem kötelez téligumi használatára, viszont aki havas-jeges úton közlekedik enélkül, az közel 15.000 Ft-nyi büntetésre számíthat, aki pedig akadályozza a közlekedést (pl. elakad) ugyanezen okból kifolyólag, az ennek dupláját kell, hogy megfizesse. Olaszországban csak egyes helyeken kötelező a téligumi vagy hólnc használata. Ilyen utak a síparadicsomokba vezető útszakaszok is.

Luxemburgban csak ajánlott a téli gumi, de a vegyes gumi felszerelés tilos. Így nem lehet két téli és két nyári gumi az autónkon egyszerre! Horvátországban a téli útviszonyok esetén legalább a hajtott tengelyen kötelező a téligumi vagy mind a négy keréken négyévszakos kerék, illetve a kocsiban kötelező hóláncot tartani! Franciaországban szintén kötelező felszerelés a hólánc, melyet a jelölt utakon fel kell szerelni.

A téligumi itt sem kötelező. Csehországban csak a 3.5 tonnánál nagyobb járművekre kötelező a téligumi, a hólánc használatára azonban itt is táblák figyelmeztethetnek. Ausztriában november 1. és április 15. között kötelező a 4 mm profilmélységű téligumi téli útviszonyok esetén. Használható ilyen időjárásban a hajtott tengelyen a hólánc is. Azonban ezen törvények betartására itt róják fel a legnagyobb, akár másfél millió forintnak megfelelő büntetést is.

Használt vagy új téligumit vásároljunk?

Örök kérdés, hogy mennyit is érdemes költeni egy téli gumiabroncsra. A Budget, a középkategóriás és a prémium téligumik piacán nehéz kiismerni magunkat. Azt sokan gondolják, hogy a legolcsóbb a legrosszabb – ami persze nem minden esetben igaz, így aki kicsit is spórolni akar, de fontos számára a biztonságos közlekedés is, az sokszor inkább egy használt de prémium márkás gumiabroncs után néz.

A középkategóriás gumiabroncsok egyébként nagyon kedvezőek ár-érték arányban, így nem biztos, hogy érdemes egy akármilyen forrásból származó, jó tulajdonságokat ígérő téligumikat szerezni. Az internet már tele van megbízhatatlan kereskedőkkel, akik sajnos sokszor átverik a vásárlóikat. Lestrapált, balesetveszélyes kerekeket árulnak „apró pénzért”, amire semmilyen garanciát és sokszor még számlát sem kapunk.

Az ilyen téli abroncsokat pedig lehet egy szakember végül fel sem akarja majd szerelni az autóra, így kidobott pénz marad. Megéri befektetni egy normális minőségű, új téli gumiba, ami akár a budget vagy a középkategóriából is kiváló teljesítményt nyújthat több éven át, kedvező áron.

Mit jelent a defekttűrő téli gumi?

A defekttűrő téli gumiabroncsokat egyes helyeken a „Run Flat” kifejezéssel is megtalálhatjuk. A technológia olyan problémákra nyújt megoldást, ami a legkellemetlenebb helyzetben lephet meg bennünket autózás közben. Előfordul ugyanis, hogy éppen sietnénk valahová vagy éppen messze vagyunk még az otthonunktól – vagy az első autógumi szerviztől és mégis defektet kaptunk.

Sajnos ilyenkor vagy marad a kétkezi, koszos munka, hogy mi magunk cseréljük ki a pótkerékre a defektes guminkat, vagy az egyszerűbb, kényelmesebb és szakértelem hiányában az egyetlen megoldás, hívni a segélyszolgálatot. Ez utóbbi esetben nem csak az idővel de a plusz költségekkel is számolnunk kell, ami szintén kellemetlenül érinthet bennünket.

Az ilyen peches helyzetekre fejlesztették ki, az olyan téli gumiabroncsokat, amelyek egy-egy defekt után – ugyan csak megfelelő tempó mellett – de képesek elvinni akár 80 km-re is, ahol biztonságban letehetjük a gépjárművünket vagy megfelelő szerviz szolgáltató kezeibe kerülhetnek. Egy autópályás defekt egyébként is fokozottan balesetveszélyes és még ha a lassító sávba félre is tudunk biztonságosan állni, a várakozási idővel arányosan tesszük ki magunkat egy esetleges nem várt plusz balesetnek is. Az ilyen forgalmas úti defektekre vagy a két város közti úton történő gumi lyukadásokra nyújt megoldást a defekttűrő gumiabroncs.

A defekttűrő gumiabroncsoknak két típusa létezik. Az egyik az úgynevezett „Self-supporting” típus, amely megvastagított gumiréteggel készültek és az így készült oldalfaluk képes a nyomáscsökkenés hatásait kiküszöbölni. Így elviselik egy kisebb defekt mellett is az autó súlyát.

A neve is innen ered: öntámogató téli gumiabroncs. A másik típusnál a gumik belsejét egy fémgyűrűvel teszik masszívabbá, hogy a gumi a nyomáscsökkenés mellett is elviselje a gépjármű súlyát. Az ilyen gumikat a nagyobb autómárkák is preferálják. Így például a BMW egyes modelljeit már defekttűrő gumiabroncsokkal dobják a piacra.
A defekttűrő gumik hátránya az áruk.

Hiszen egy ilyen modell ára 20-30%-kal többe is kerülhet mint azonos tudású társaik. Másik hátrányuk, hogy a defekttűrő autógumival felszerelt kocsik 1-2%-kal nagyobb üzemanyag fogyasztás. Azonban azok számára, akik két város között ingáznak és gyakran tesznek meg nagyobb távokat is egyszerre, akár üzleti célból, felső vezetőként és egyébként is prémium márkás autóval rendelkeznek, számukra elengedhetetlen tartozék lehet az ilyen kerekekkel való közlekedés.

Milyen árkategóriás téli gumiabroncsot érdemes venni?

Az egyik meghatározó tényező Magyarországon a gumiabroncs vásárlás tekintetében még mindig a pénz. Sokan nem tudnak ellenállni a kísértésnek, ha egy olcsó használt téligumit kínálnak nekik, majd aztán csalódottan be kell látniuk, hogy lehet egy szezont sem tudnak vele elfutni.

Marad a kétségbeesett nyári gumi használat és a félelem, hogy hátha idén nem esik olyan sok hó és hátha az utak sem lesznek csúszósak. Hihetetlen, de sokan képesek a szerencséjükre bízni a téligumi cserét. Néhányan pedig boldogan és nyugodtan vezetnek a négyévszakos abroncsokkal, nem tudván, hogy akár biztonságosabb és kevesebb fogyasztás is elérhető lenne számukra ha akár budget, akár egy alacsonyabb középkategóriás árbesorolású téli gumiabroncsot vásároltak volna.

Budget téli gumik: Nem kell félni a legolcsóbbtól!

Sajnos a közhiedelemben úgy tartják, hogy ami olcsó az silány minőségű és ezt képesek rávetíteni a téligumi piacra is. Azonban a budget téligumi kategória nem jelenti azt, hogy a kedvező árak mellé rossz minőség is párosulna. Egyszerűen csak arról van szó, hogy a budget márkát az alacsonyabb igényeknek megfelelő, jó minőségű gumikat hívjuk. A különböző korú és típusú autók más-más jellemzőkkel felszerelt gumiabroncsokat igényelnek.

A rá szerelendő gumiabroncs mintázata, a futási sebesség, a felület és a gyakoriság mind-mind befolyásoló tényezők, hogy milyen gumiabroncsra van szükségünk. Így tehát egy alacsonyabb fogyasztású városi kisautó megelégszik egy olcsóbb kategóriás gumikészlettel is, ellentétben a napi szinten több 100 km-t megtevő, üzleti utakat járó Audival vagy BMW-vel. Persze, az is megesik, hogy egyszerűen kifutó termékké válik egy középkategóriás gumiabroncs ás átsorolódik a budget kategóriába.

A budget márkák elsősorban a városi kisautókat célozzák meg, ahol a célközönség pénztárcája is szűkösebb, így ennek megfelelően elsősorban 13”-14”-es méretben jellemzőek ezek a kedvező árfekvésű téli gumiabroncsok. Az ennél nagyobb méretekben (16”-18”) csak a régebbi modellekre jellemző a budget besorolás, az új modellek legtöbb esetben prémium minőségűek vagy közép árkategóriásak.

Az egyik legismertebb budget besorolású téligumi gyártó a Debica és Kormoran illetve a Roadstone. Ezenkívül szintén olcsóbb kerekeket gyártanak a Maxxis, a Saulin, a Saetta, a Sebring, a Royal Black, a Kingstar, Taurus és az Infinity. Ez utóbbi három sokszor a középkategóriába is átcsúszó gumiabroncsokat készít.

Középkategóriás téli gumik: Minőség, kedvező áron!

Ha szeretnénk egy egészséges kompromisszumot kötni az olcsóbb és a prémium márkás téligumik között, akkor a középkategóriás téli gumiabroncsok ideális megoldást kínálnak számunkra. Az ár-érték arányban verhetetlen kategória túlmutat a városi, olcsó használaton, de még nem éri el a minőségi, prémium márkás, drága kategóriát. Ez persze nem azt jelenti, hogy rosszabb minősége lenne mint egy prémium téli gumiabroncsnak, egyszerűen csak más felhasználás mellett nyújtja azt, amit ígér.

Középkategóriás téli gumiabroncsokat gyárt többek között a Fulda, a Vredestein, a Kleber és a hazánkba legismertebb márkák a Firestone, aNokian és a Hankook is. Ezen gumiabroncs gyártó cégek is fokozottan figyelnek arra, hogy télen a gumiabroncsok jó tapadást és megfelelő üzemanyag fogyasztást érjenek el.

A gumikat jó minőségű alapanyagokból, jó keverés mellett állítják elő és a bordázatot, lamellákat is az időjárás viszontagságaihoz mérten fejlesztik. Így biztosak lehetünk benne, hogy a középkategóriát képviselő kerekek is megbízható társaink lesznek a téli szezon idején.

Prémium kategóriás téligumi márkák: A legjobbat a legjobbaknak!

A prémium minőséget és prémium árkategóriás besorolást a legigényesebb és legnevesebb téli gumiabroncsok birtokolják. A versenypályákon is bizonyított gumiabroncs keverékek, a szélsőséges időjárásokat és a zordabb útviszonyokat is bátran leküzdik. Általában valamilyen pluszt is nyújtanak a kerekeknek, mint például az optimalizált üzemanyag fogyasztás vagy a defekttűrő kialakítás.

A prémium gumiabroncsokat általában a közutakon a legdrágább autómárkák használják előszeretettel, de a felső kategóriás autóknak is kényelmet és biztonságot nyújt. Így ma már nem feltétlenül kell a budget vagy középkategória téli gumijai között keresgélnünk, a prémium kategória is elérhető bárki számára.

Magyarországon prémium gumiabroncs gyártóként a Michelin, a Continental, a Goodyear, a Dunlop, a Bridgestone és a Pirelli kerül említésre, hiszen téli gumijaik sokszor végeznek a független teszteken kiemelt helyen. A legjobb téligumi abroncs gyártók előszeretettel tesztelik le sportpályákon, versenyzőikkel a gumiabroncsokat szélsőséges időjárási környezetet szimulálva. A gyakorlatban is jól teljesítő prémium gumiabroncs márkák méltán érdemelték ki a számtalan díjat amit bezsebeltek és megérik azt az árkülönbözetet, amennyivel többe kerülnek olcsóbb társaiknál.

A terepjáró és a 4 x 4 kerék meghajtású téli gumikról

A téli gumiabroncs gyártók nem csak a személygépjárművekre gondoltak, így kínálatukban elérhetőek a terepjárókra és más, összkerék meghajtású gépkocsikra szánt téli gumiabroncsok is. Az ilyen járművek nagyobb igénybevételnek vannak kitéve, így a hozzájuk tartozó kerekek is ilyen jellegűek kellenek, hogy legyenek. Bírniuk kell a magasabb terhelés, az extrémebb útviszonyokat, a keményebb vezetési stílust és a gyorsulásokból adódó kopást is. A terepjáró téligumik bordázatukkal még jobban kell, hogy tapadást biztosítsanak a havas vagy jeges utakon, hiszen a négy kerék meghajtás, erősen igénybe veszi a gumiabroncsok felületét.

Terepre is fontos a megfelelő téli felkészülés

Természetesen a terepjárók téli gumiabroncs kínálatában is találhatóak olcsóbb és drágább kategóriák. A prémium, kiemelt terepjáró téli gumikat a Michelin, a Bridgestone, a Continental, a Pirelli, a Dunlop, a Yokohama, a Hankook és a GoodYear gyártja. Az ennél kedvezőbb és olcsó árkategóriás téligumikat a Barum, a Riken, a Sava, a Maxxis, a Kenda, a Riken, a Kenda, a Voltyre, a Mitas, az Insa Turbo, a Mentor, a Premiorri, a Matador a Kormoran és a Debica gyártja.

A teherautóknak is téli gumikkal érdemes futniuk

A teherszállító sok tonnás gépjárművek és teherautók veszik leginkább igénybe a téli gumiabroncsokat. Szállítmányuk miatt fokozott csuszás veszély állhat fenn és rendkívül balesetveszélyes lehet egy elkopott, vagy rossz minőségű téli gumiabroncs a csúszós, hideg utakon.

A tehergumik sokkal nagyobb méretben készülnek és bordázatuk, gumivastagságuk és a kerék összetétele is sokban különbözik a személygépjárművek téli gumiabroncsaitól. A teherautókra szánt téligumiknak bírniuk kell a terhelés, az állandó sebességet, a különböző útviszonyokat és hőmérsékletet, de a rakomány szállításra jellemző hosszú távolságokat is.

A legismertebb prémium teher abroncs gyártó a Michelin, de minőségi téli gumiabroncsot készít teherautókra a Mitas is. A gazdaságosabb árkategóriában teherautó kategóriában a Matedor, a Belshina, a Rosava, Dnieproshina és a Voltyre emelendő ki. Egy egy tehergépjárműre szerelhető gumiabroncs ára, annak minősége és összetétele alapján egy személygépjárművéhez képest többszörös árat is jelenthet. A kamionos, nagy gumiabroncsok karbantartása és állandó szervizelése elengedhetetlen a biztonságos közlekedés tekintetében.

Téligumi teszt eredményei ADAC és AutoBild

Az autógumi gyártók egymásra rálicitálva próbálják kiadni a jobbnál jobb téligumikat, hogy a független teszteken is előkelő helyet érhessenek el. Az első három helyezettbe azonban nehéz bejutni mind az ADAC téligumi nagytesztjén, mind az AutoBild tesztjein. Az utóbbi években láthatóan a prémium autógumi márkák kerülnek előtérbe, de jól teljesítenek – és az első 10 helyezettbe beférnek olykor a meglepetést okozó középkategóriás és budget márka képviselői is.

Ezzel ösztönözve azon vásárlókat, akik jó téligumit szeretnének kedvező áron. Az eredmények pedig rácáfolnak azokra a sztereotípiákra is, miszerint csak a prémium autógumi tud jól teljesíteni vagy hogy a budget márka silány minőséget képviselne. Erről szó sincs. A tesztek egyértelműen bizonyítják, hogy egyes gumiabroncsok bőven túlszárnyalják az áruknak megfelelő teljesítményt.

Az ADAC éves téli gumi tesztjei

Minden év őszén megrendezik a Német Autóklub független tesztjét, az ADAC téligumi nagytesztet. Érdekessége a 2016-os évnek, hogy a sok kritika miatt, miszerint a Continental nyeri sorra a teszteket, ebben az évben kihagyták a gumiabroncsait a tesztelésekből.

Bár nem volt jogos a sérelem, de a 2014-es és 2015-ös négy aranyéremből hármat vitt a német márka el a többiek elől. A korábbi évek eredményei a következő linken keresztül érhetőek el: https://www.adac.de/infotestrat/tests/reifen/default.aspx

Az ADAC télen is ügyel a gumik minőségére
Forrás: ADAC (adac.de)

A tesztek során a gumikat megmérettették nedves úton, szimulált hóban, száraz úton, jégen és osztályozták a gumik kopását, zajszintjét és a hatását az üzemanyag fogyasztásra. A pontozási rendszerük szerint az 5 pontot érő a legrosszabb, az 1-essel osztályzott, a legjobb minőséget jelöli a tesztjeik során.

Az évente más-más méretű, személygépjárművekre szánt kategória győztesei a következőképpen alakultak az elmúlt években:

2016-os év ADAC teszt első 5 helyezettje (185/65 R15):

  1. Goodyear UltraGrip 9
  2. Michelin Alpin 4
  3. Nokian WR D4
  4. Vredestein Snowtrac 5
  5. Esa-Tecar Super Grip 9

2015-ös év ADAC teszt első 5 helyezettje (165/70 R14):

  1. Goodyear UltraGrip 9
  2. Michelin Alpin 4
  3. Dunlop Winter Response 2
  4. Fulda Kristall Montero 3
  5. Bridgestone Blizzak LM001

2014-es év ADAC teszt első 5 helyezettje (175/65 R14):

  1. Continental WinterContact TS 850
  2. Dunlop Winter Response 2
  3. Michelin Alpin 4
  4. Firestone Winterhawk 3
  5. Esa-Tecar Super Grip 7+

2013-as év ADAC teszt első 5 helyezettje (185/60 R15):

  1. Continental WinterContact TS850
  2. Dunlop Winter Response 2
  3. Firestone Winterhawk 2
  4. Michelin Alpin 4
  5. Nokian WR D3

2012-es év ADAC teszt első 5 helyezettje (165/70 R14):

  1. Michelin Alpin 4
  2. Continental WinterContact TS800
  3. Pirelli SnowControl Serie 3
  4. Barum Polaris 3
  5. Sava Eskimo S3+

Az AutoBild éves téligumi nagytesztjei

A német AutoBild magazin is minden évben megrendezi saját független autógumi teszteléseit, így minden téli szezon előtt kijönnek egy téligumi nagy teszttel is. Az évek során mindig más-más méretű gumiabroncsot teszteltek, hogy minél szélesebb körben népszerűsítsék a gumiabroncsok független tesztjeinek eredményét és így minél többen tudjanak minőségi téligumit vásárolni maguknak. A teszteken 50-nél is több téligumi mérte össze a teljesítményét. A teszteket 1-6 között osztályozták és minél kisebb a szám, annál jobb a teljesítmény. Az elmúlt évek teszteredményei a következő hivatkozáson keresztül érhetőek el: http://www.autobild.de/ratgeber/reifen/

A végeredmények a következő szempontok szerint alakultak ki: viselkedés havas úton, viselkedés nedves úton, viselkedés száraz úton, ár-érték arány. Figyelték az irányíthatóságot, a féktávot, a vezetési komfort érzetet, az aquaplaning-ot, az elhaladási zajt, a futásteljesítményt és a gördülési ellenállást is.

Az utóbbi években a következő gumiabroncsok érdemelték ki az AutoBild szerint az első 5 helyezést:

2016-os év AutoBild teszt első 5 helyezettje (205/55 R16):

  1. Continental TS860
  2. Michelin Alpin 4
  3. Goodyear UltraGrip 9
  4. Dunlop Winter Sport 5
  5. Pirelli Winter Cinturato

2015-ös év AutoBild teszt első 5 helyezettje (185/60 R15):

  1. Continental TS850
  2. Pirelli W190 Snowcontrol Serie III
  3. Barum POLARIS 3
  4. Dunlop Winter Response 2
  5. Michelin Alpin A4

2014-es év AutoBild teszt első 5 helyezettje (225/50 R17):

  1. Dunlop SP Winter Sport 4D
  2. Michelin Alpin A4
  3. Continental TS850
  4. Nokian WR D3
  5. Goodyear UG 8 Performance

2013-as év AutoBild teszt első 5 helyezettje (2015/65 R16):

  1. Dunlop SP Winter Sport 4D
  2. Michelin Alpin A4
  3. Continental CrossContact Winter
  4. Goodyear UltraGrip 8
  5. Pirelli Scorpion Winter

2012-es év AutoBild teszt első 5 helyezettje (205/55 R16):

  1. Continental TS850
  2. Bridgestone LM32
  3. Michelin Alpin A4
  4. Hankook I*cept RS W442
  5. Semperit Speed-Grip 2

Hogyan tároljuk a téli gumiabroncsokat nyáron?

A szezonális gumiabroncs tárolás állandó kérdés a téli gumit és nyári gumit használók körében. Nyáron hol pihentessük a téli gumikat és hogyan rakjuk el őket szakszerűen, hogy azok a fél év alatt – még nem használjuk őket – ne roncsolódjanak és megtartsák minden pozitív tulajdonságukat az újabb tél elérkeztével? Egyesek azt gondolnák, nem nagy ördöngösség pár kereket bedobni valami sarokba, de ennél azért többről van szó!

A téli gumiabroncsok a használat során tele rakódhatnak szennyeződésekkel és a sózott utak is megviselik a gumi réteget. Ha a sóval átjárt gumikat tisztítás nélkül hagyjuk fél éven át pihenni, a rászáradt sós réteg apró marásokkal fogja roncsolni a téliguminkat.

Ezért a nyári pihenő idejére a teligumikat alaposan tisztítsuk meg és távolítsuk el a látható szennyeződéseket is a bordázatból. A helyszín kiválasztása sem mindegy. Legyen száraz, hűvös helyen, távol a maró savas takarítószerektől, olajoktól. Így a garázsban külön alakítsunk ki számára helyet és ne takarjuk le fóliával és ne tegyük ki állandó vizesedésnek sem!

Attól függően, hogy felnire szerelten vagy anélkül tesszük el, másképpen kell őket tárolnunk. Felnivel például tilos egymás mellé helyezni őket, viszont bátran akaszthatjuk fel akár kampóra is egyesével. Fektetve pedig egymás tetejére is tornyozhatjuk a téli gumikat. A felni nélkül tárolni kívánt téligumikat pont ellenkezőleg kell tárolni. Tilos toronyba építeni és felfüggeszteni, kizárólag egymás mellé, állítva helyezzük őket el!

Azok számára, akik például panelben laknak és nem rendelkeznek megfelelő tárolóval vagy nincs elég hely a saját garázsukban, pincéjükben, esetleg ezek körülményei nem megfelelőek a tartós tárolásra, lehetőség van szezonális tárolás szolgáltatás igénybevételére is.

A téligumikat egy-egy szezon erejéig átveszik a legtöbb autógumi telepen, autógumi szervizben és egy speciálisan kialakított teremben, a gumi fajtájától függően, megőrzik az újabb csere idejéig. Ennél professzionálisabb változatot kínálnak, az úgynevezett gumiabroncs hotelek, ahol külön fűtött-hűtött termek őrzik luxus körülmények között az ott megpihenő téli gumiabroncsokat a nyár idejére. Ezek díja magasabb mint az előzőeké, viszont cserébe minőségi szolgáltatást kapunk. Prémium kerekeinket érdemes hotelben pihentetni szezonváltásonként.

Ezek a legnépszerűbb téli gumi modellek

Hazánkban egyre népszerűbbek a prémium márkás téli gumik is, de általánosan elmondható, hogy inkább a középkategóriás téli gumiabroncsok piaca a legélénkebb. A budget márkát is előszeretettel használjuk, de inkább csak a régebbi vagy kisebb fogyasztású és fenntartási költséggel járó személygépjárműveken.

Egy felmérés szerint, Magyarországon az egyik legkeresettebb téligumi márka a Barum. Talán a Barum téligumikat azért keresik ennyire, mert az ADAC teszten is kiváló eredményt ért el. A szimmetrikus bordázata jól taszítja a nedvességet és így jó tapadást tesz lehetővé. Közkedvelt még a kedvező árú Continental téligumija is. Az extrémen egyedi bordázása nagyon dizájnossá varázsolja a teljesítményében is kirívó gumiabroncsot.

Hazánkban népszerű termékek még a Kumho és a Kleber téligumik is, de a prémium márkás Michelin, Continental, Pirelli, Bridgestone, GoodYear és a hazánkban gyártott Hankook is nagyon kelendőek. A méreteket tekintve a 155/70 R13 és a 165/70 R14 méretekkel rendelkezőek a legkelendőbbek és ezekre keresnek a legtöbben.

Téli gumik a sportban

A sportolók fokozott biztonsággal kell, hogy nagy sebesség mellett is jól tapadjanak az útra járműveikkel. Az erős igénybevétellel, gyors fordulaton, erős kopásnak vannak kitéve. A téli időszakban, a hideg aszfalton nem csak a hőmérséklet de az útviszonyok is nehezítik a gumik jó tapadását. Ezért a gyártók különös tekintettel figyelnek a sportolókra és számukra külön téli gumi típusokat alkotnak.

A szakemberek hosszas tesztelést követően dobják csak piacra a sportolók számára készült kerekeket. Érdekesség, hogy a független tesztek is külön kategóriaként szokták a sport téligumikat osztályozni, így azokat a személygépkocsi tesztektől elkülönített listában szokták közzétenni.

Az ADAC 2016-ban 225/45 R17 méretben tesztelte a téli sportautó gumikat és így alakult ki a legjobb három helyezés:
1. Dunlop Winter Sport 5
2. Pirelli Winter Sottozero 3
3. Firestone Winterhawk 3

Mit kezdjünk az elhasznált téli gumikkal?

Ha a téli gumink elhasználódott, semmiképpen ne erőltessünk rá még egy szezont. A legtöbb téligumin van egy jelzés, ami ha lekopik, tovább nem érdemes használni a kereket, mert már nem biztonságos. De egy egyszerű teszt is segíthet: fogjunk egy 100 forintos érmét és tegyük a bordákhoz.

Ha a bordázat az arany, középső rész alatt van, akkor már nem érdemes használni. Tehát ha a százforintos tesztünk bebizonyította, hogy eléggé elkopott a kerekünk – azaz az ezüst részébe ér csak el a bordázat vastagsága, akkor érdemes búcsút intenünk neki.

Mivel erősen környezetszennyező anyagról van szó, semmiképpen ne dobjuk ki csak úgy az utcára vagy valami illegális lerakótelepre. Vigyük el és adjuk le egy gumiabroncs szaküzletbe, vagy szelektív hulladékgyűjtő telepen. Ha nem szeretnénk még kidobni és valami hasznosat akarunk belőle alkotni, akkor készíthetünk otthoni dekorációkat is belőle.

Kifestve, ruhával kitömve, kényelmes kisállat fekhelyként, vagy kötélre ráaggatva remek gyerek hintaként élhet új életet. A kertészkedni vágyók akár kreatív virágcserépként is új értelmet adhatnak elavult téli gumiabroncsainknak, de akár szobrászati alapanyagként is használhatjuk a továbbiakban őket.

A Pinterest-en több száz öteltet is találhatunk, ha érzünk magunkban annyi kreatívitást, hogy valami szépet és hasznosat hozzunk ki elhasznált téli gumiabroncsainkból.