A téli gumi profilmélysége kapcsán kis túlzással legalább annyi tévhit kering az autósok körében, mint amennyi az abroncs általános használatával. Ennek a hátterében leginkább az áll, hogy a profilmélység kapcsán több adatot is szoktak említeni az emberek, sőt a hatóságok is, ezáltal a hivatalos, jogszabály szerint nézendőt, valamint a gyakorlatban értendőt, amelyek között meglepően nagy a különbség, amire egyébként érdemes is odafigyelni.
A problémát tovább bonyolítja még, hogy külföldi országokban, többségében európai nemzetek esetében eltérő lehet a szabályozás a téli gumi profilmélység kapcsán, és mivel ugyebár az Európai Unió miatt rengeteg jogszabályt egységesítünk a kintiekkel, ezért sok esetben ez is alaposan összezavarhatja az embereket. Az alábbiakban éppen ezért most ezt szeretnénk helyre tenni!
A téli gumi profilmélység a jogszabály tükrében
A magyarországi jogszabályok, illetve a mindenkor érvényes KRESZ meglepően tisztán és érthetően fogalmaz a téli gumi profilmélység kapcsán, ennek megfelelően nincsenek széles értékhatárok, hanem egy kijelölt pont, amelyen túl nem szabad haladnia egyetlen autósnak sem. Ez nem más, mint az 1,6 milliméter, ami azt jelenti, hogy ha a téli abroncs futófelülete elérte, vagy már meghaladta ezt a mélységet, akkor az abroncs nem alkalmas többé a közúti forgalomban való részvételre.
Habár szinte minden autós tudja, hogy tizedmilliméterek szinte semmit nem számítanak egy abroncs tulajdonságait tekintve, így egészen nonszensz a rendelkezés, miszerint egy téli gumi 1,6 milliméternél még tökéletes, azonban 1,5 milliméternél már nem. A kérdés gyakorlati oldala ennél persze sokkal összetettebb, de erre egy kicsit később térjünk rá!
Először is fontos kiemelni, hogy a téli gumi profilmélységét minden esetben az abroncs megfelelő indikátoránál, az úgynevezett TWI jelnél kell megmérni. Itt van az a pont, amelynél a széles és mély vízelvezető árkokban kisebb kitüremkedéseket találunk. Ezek a kitüremkedések rendszerint 1.6 milliméteren helyezkednek el, ami azt jelenti, hogy ha a futófelület ezzel egy vonalba került, akkor egyrészt mondjunk el egy imát, hogy eddig még nem történt velünk baleset, másrészt pedig adjunk hálát annak is, hogy nem találkoztunk rendőrrel, hiszen egy hatósági ellenőrzés során a rend éber őrei nagyon komolyan veszik mindezt.
Amennyiben ugyanis azt tapasztalják, hogy az abroncs még éppen 1,6 milliméterre kopott, akkor egy figyelmeztetéssel megúszhatjuk, ha viszont ennél rosszabb állapotú gumikkal közlekedünk, akkor azonnal bevonhatják a gépkocsi műszaki engedélyét, így még akkor is újra el kell vinnünk műszaki vizsgára, ha azt éppen előtte nap kapta meg a gépjármű.
A téli gumi profilmélység a gyakorlatban
Habár kevés dolog van az autózás kapcsán, amely tekintetében nem kell a jogszabályra hallgatnunk, a téli gumi profilmélysége azonban sajnos pontosan ilyen! Ezzel nem azt akarjuk mondani, hogy nyugodtan koptassuk el nulláig az abroncsokat, éppen ellenkezőleg: ne várjuk meg, amíg a gumi a jogszabályban és a KRESZ-ben meghatározott értékig kopik!
Tesztek igazolják ugyanis, hogy egy téli gumi ilyen esetben már extrém módon veszélyes, hiszen képtelen ugyanazt a teljesítményt produkálni, mint újkorában, lévén a lamellái elkoptak, a vízelvezető árkok pedig alaposan lecsökkentek. A téli gumi profilmélység tekintetében így legfeljebb 3-4 milliméterig koptassuk el abroncsainkat, máskülönben a balesetveszélyt kockáztatjuk vele.