A téli gumiabroncs időtartama, illetve életkora a termék oldalfalán elhelyezett számok közül olvasható ki. Ezt egy speciális kóddal, a DOT számmal jelez minden gyártó – legalábbis az Európába kerülő abroncsok esetében minden esetben –, mégpedig a gyártás hetével és évével a középpontban. Egy DOT kód alapesetben így néz ki: „0416”. Ezt a számot visszafelé kell olvasni, és sorban az évet, valamint a hetet kapjuk meg, vagyis egy ilyen jelölésű abroncs esetében azt kapjuk, hogy 2016 áprilisában gördült le a gyártósorról.
Meddig tolható ki a téli gumiabroncs időtartama?
Egy átlagos téli gumiabroncs időtartama körülbelül 5-10 év között ingadozik használattól, tárolástól és megannyi más egyébtől függően. Az ezzel kapcsolatos ajánlást az ETRTO előírás tartalmazza, amelyet a Michelin adott ki különféle vizsgálatokra és megfigyelésekre alapozottan.
Ennek az előírásnak megfelelően minden gyártó köteles úgy készítenie termékét, hogy az hosszú élettartamra szóljon, ezáltal a gumi egy bizonyos ideig ellenálljon a természetes öregedésnek, így ha meg is töredezik, ne keményedjen meg, ne törjenek ki belőle darabok, ne nyúljon meg, ne égjen össze, ne deformálódjon el és a többi.
Az abroncsgyártók évek, sőt évtizedek óta folytatnak rendszeres vizsgálatokat az abroncsok életkori változásaival, illetve az ezekhez kapcsolódó tulajdonságaival kapcsolatban, így speciális tesztekkel mérik meg, hogy miként viselkednek az új, a középkorú, vagy a már kiöregedő félben lévő abroncsok száraz és nedves úton, illetve fékezéskor vagy éppen a vízre való felúszás során
A vizsgálatok rendre igazolták, hogy ugyanolyan kopottsággal rendelkező, ámde eltérő életkorral bíró abroncsok között lényeges viselkedésbeli különbség nem tapasztalható abban az esetben, ha azok mindig az előírásnak megfelelően voltak tárolva. A Michelinhez hasonló ajánlást adott ki, illetve ugyanolyan végkövetkeztetésre jutott korábban a JATMA, avagy a Japán Autógumi Gyártók Szövetsége is, amit később az összes gyártó elfogadta, méghozzá Amerikában a Michelin, a Continental és a Bridgestone közbenjárásával, Európában pedig a Birdgestone és a Michelin segítségével.
A téli gumiabroncs időtartama ennek megfelelően nagyban függ attól, hogy milyen márka, milyen típusáról van szó, hiszen mindegyik eltérő gumikeverékkel és eljárással készül vagy készülhet, ami jelentős mértékben befolyásolhatja azt, hogy mennyire öregedik el idő előtt a kerék.
A gumi öregedésére utaló jelek
A téli gumiabroncs időtartamának lejártára természetesen számtalan egyértelmű jel utal, amelyeket nagyon fontos szemmel tartania azoknak, akik szeretnének mindig megfelelő biztonságban közlekedni. Példának okáért ilyen, ha az abroncs felületén túl sok repedezést találunk. Ezek két-három év után ugyan minden használatba vett gumin megjelennek, de vannak, amelyek esetében akár extrém mértékben, vagy nagy mélységekig hatolóan.
Ha ilyesmit tapasztalunk, feltétlenül vigyük el gumishoz az abroncsokat, hogy nézze át, mert lényegesen több abroncsot látott már életében, mint mi, ezáltal idő előtt képes kiszűrni az életveszélyes jeleket is.
Persze amennyiben tudjuk, hogy abroncsunk azért repedezett meg, mert lassacskán elöregszik, akkor kíméljük meg magunkat egy felesleges úttól, és már pénzzel a zsebünkkel menjünk a gumishoz, ha legalább 7-8 éves abroncsokról beszélünk, mert ha nem is kopott el, ilyen kor felett már nem életbiztosítás használni őket.