Sok Európai Uniós országgal – és Szerbiával ellentétben, Magyarországon nem kötelező a téli gumik használata. Ezt sokan nem is tudják és megszokásból cserélgetik a szetteket szezononként vagy ezért vásárolnak négyévszakos autógumikat. Talán ők még jól is járnak, hiszen a spórolós felfogás, néha sokkal többe kerül mint az elővigyázatosság.
Bár a hazai KRESZ engedélyezi, hogy akár egész télen is nyári gumival közlekedjünk, mégis nagy felelőtlenség így tenni. Az érdekesség, hogy még csak meg sem büntetnek érte, ha emiatt történik valamilyen közúti baleset. Az más kérdés, hogy önmagunkkal hogyan számolunk el és hogy az okozott kárt vajon a biztosító is behunyt szemmel fogja-e majd lenyelni?!
Összeesküdtek az autógumi gyártók? A szezonális kerékcsere csak egy humbuk?
Évente vetődik fel a kérdés, hogy vajon a szezonális autógumicsere fontos vagy csak egy összeeskövés áldozatai vagyunk amit a nagyhatalmú autógumi gyártók találtak ki, hogy megduplázzák az éves forgalmukat?! Ezenkívül jönnek a globális felmelegedésre hivatkozó pártfogoltak, hogy firtassák az időjárás függvényében szükséges gumik létjogosultságát.
A kerékcserét ellenzők tábora mindig talál magának új tagokat és hitükben valószínűleg senki nem is rengetheti meg őket. Sajnos még a tények sem. Pedig 7 fok alatt igen is ajánlott téli gumira cserélni a nyáron tökéletesen tapadó abroncsokat, mert azok télen már azonos tempónál nem biztosítanak megbízható fékezési távolságot, aminek borzasztó következményei is lehetnek.
Hogyan vélekedik a KRESZ a téli gumikról?
A KRESZ csak arról ír, hogy az autónak meg kell felelnie a mindenkori jogszabályoknak. Arra nem tér ki, hogy milyen autógumit szerelhetünk fel az autónkra. Viszont egy másik rendelet a KÖHÉM 6/1990-es pontosít a gumiabroncsok felé támasztott követelményeken. Itt már köteleznek rá, hogy csak a megfelelő méretű autógumit szerelhetjük fel a gépjárművünkre illetve definiálják a terhelhetőséget és sebességhatárokat is.
Tilos például a szögbetétes gumiabroncsok használata még téli, jeges időben is. Viszont szükséges legalább 1,6 mm-es profilmélység a 0,75 méternél kisebb gumiátmérőknél és 3 mm az ennél nagyobbaknál.
Azonban ezek a határértékek bőven alul értékeltek a szakemberek szerint. Ugyanis nyáron legalább 2-2,5 mm, télen legalább 4mm profilmélységre lenne szükség. A KRESZ szempontjából azonban teljesen mindegy, hogy téli vagy nyári gumikról beszélünk, ráadásul még a hóláncot sem teszi kötelezővé (bár létezik ilyen közlekedési tábla, a gyakorlatban sehol sem található meg Magyarországon).
Mit szól hozzá a biztosító? Számít-e az autógumi a biztosításnál?
Ha téli gumi használata nélkül szenvedünk közlekedési balesetet, akkor még Magyarországon nem vétünk a törvények ellen. Sőt! Még csak szabálysértésnek sem számít. Önmagában tehát a nyári gumi használata miatt nem is tehető felelőssé a balesetért senki aki télen így okoz kárt. Az más kérdés, ha a gumi kopott, ha nincs meg az előírt profilmélység, vagy sérült, szakadt az abroncs. De egy jó minőségű nyári gumival az autózás éppen olyan szabályos törvényileg télen is.
Ha egy gépjármű nyári autógumival mégis balesetet szenved télen, akkor annak körülményeit éppen úgy kell elbírálni, mint más előidéző ok esetében. Mivel a törvények szerint a téli gumi hiánya önmagában nem szabálysértés, így nem tagadható meg a kártérítés kifizetése sem az autós számára. Azaz, erre nem hivatkozhat egy biztosító sem, hogy azért nem fedezi a károkat mert az autón nem téli gumi volt a télen történő baleset idején.
Bár a biztosító és a KRESZ is elnézőek az autóvezetőkkel szemben ebben a témakörben, azért erőssen ajánlott, hogy télire a csúszós utak idejére szereltessünk fel egy jó minőségű téli autógumit a nyárit pedig hagyjuk pihentetni, mondjuk egy autógumi hotelben. Ezzel nem csak magunkat fogjuk biztoságban tudni, hanem a közlekedésben résztvevő többi embertársunkat is.