Sokat hallani a téligumik teszteléséről, hogy azokat nem szimulált környezetben vagy hideg hangárokban ellenőrzik, hanem valódi, havas, jeges és hideg tájon. Ez valóban több gumiabroncs gyártóra is igaz, ugyanis nem csak a Michelin, de a Nokian és immáron a Hankook is. A gumiabroncsok teszteredményei ugyanis, akkor nyújtják a legreálisabb adataikat, ha azok valós környezetben zajlanak.
A finnországi Ivalo városka pedig pontosan ilyen. Bár van olyan napja az évnek, amikor csupán csak egy órára kel fel a nap, máskor viszont 50 fokos hőmérséklet különbségeket is lejegyeztek ugyanitt, mégis egy szerethető kis városkáról van szó, ahol az állandósult tél ideális környezet biztosít a neves gumiabroncs gyártók számára, hogy téli gumijaikat tesztelhessék.
Így tesztelnek a Finnországban, Ivalóban
A Nokian gumigyár bevallottan sokat költ tesztelésekre. A fejlesztésre szánt keretösszeg felét költik ugyanis a gumiabroncsok tesztelésére. Az Ivalói tesztpályán számtalan tesztpilóta és mérnök dolgozik azon, hogy a gumiabroncsokat a lehető legnagyobb pontossággal készítsék fel a téli időjárásra. Így a hideg hőmérséklettel, jéggel, hóval és latyakkal való kísérletezés közben olyan fontos információk születnek, amelyek segítenek a gumiabroncsok teljesítményét optimalizálni.
A gumiabroncsokat profi tesztpilóták vezette autókra szerelik és nem egy gépen, hanem valós külső környezetben, valós külső hatások során tesztelik. A féktesztek, gyorsítás, a fékezés és a kezelhetőségek, irányíthatóságok mind fontos tényezők a jeges, havas és vizes útfelületeken. A teljesítményadatokon felül, igyekeznek az üzemanyag fogyasztást is optimalizálni és a gumik futás közbeni zajszintjét is a minimálisra csökkenteni a tesztek álltal.
A lélegzetelállító extrém Nokian tesztpálya
Számtalan belső és külső pálya és útszakasz szolgál arra, hogy a gumiabroncsokat különböző módon, különböző speciális területeken tesztelhessék. Mind közül azonban kiemelkedik a nagy ivalói Nokian pálya, amely egy 10 szakaszból álló óriás és komplex létesítmény, ahol a kerekek minden tulajdonsága ellenőrizhető.
A pálya első szakaszán különböző tapadási teszteket végeznek jeges felületen, különböző sebesség mellett. A második szakaszban havas úton két részre osztott különböző tesztek következnek. A harmadik szakaszban egy hegymenet következik egy 20%-os, kanyargós emelkedőn. Ezután következik a jégen való fékezés fázisa, ahol egy 800 méteres és egy 1 kilométer hosszú úton tesztelik a gumik jégen való tapadását. Az ötödik szakaszon a kerekek kezelhetőségét tudják nyomon követni. Itt általában a különböző gumi mintázatok kapnak kiemelt jelentőséget.
A hatodik szakaszban még mindig a kezelhetőséget tesztelik ám itt már 1 kilométeres szakaszon, miközben a terhelhetőséget és a sebesség intexet definiálják a szakemberek. Ezután következik az oldalirányú és longitudinális stabilitás teszt jégen, ami a csúszós úton való körözést jelenti. A nyolcadik szakaszban találhatóak a kiszolgáló helyiségek és a szerelőműhelyek valamint a tárgyalótermek és pihenők.
Itt szerelik a tesztautókat és itt végzik el a gumiabroncs cseréket is. Emellett található egy sarki vezetéstechnikai iskola is, ahol a téli úton való vezetésre készítik fel a tanulókat. Az utolsó szakaszban egy levezető kezelhetőségi teszt található a téligumik számára. Kanyarok és egyenesek találhatóak ezen a területen.